Ukens skipsbesøk: MS Ekspressen
Denne uken ble Skipsrevyen med kaptein Arild Agasøster på MS Ekspressen på tur fra Bergen til Askøy.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Det er god kapasitet på båten. Det er en flott og god sjøbåt som går økonomisk, sier Agasøster til Skipsrevyen.
Kapteinen har jobbet om bord på «Ekspressen» i to år. Norled overtok ruten i 2014, forteller Agasøster til Skipsrevyen.
- Det er smooth farvann, men ikke ufarlig av den grunn. Det er mye annen trafikk i form av småbåter og nyttetrafikk som vi må være veldig oppmerksomme på, sier han.
Askøybåten
MS «Ekspressen», tidligere MS «Tideekspress», er en hurtigbåt som ble bygget for Tide Sjø (senere Norled). Den går i rute mellom Bergen og Askøy. Søsterfartøyet er «Admiralen».
Båten har et fast mannskap på fire om inkluderer kaptein, maskinsjef, overstyrmann og matros/billetør. Disse jobber to ukers skift.
- Kan ta flest passasjerer
- Vi kan ta med 296 passasjerer. Det hender vi må sette igjen folk, men det er hvis det er spesielle arrangement i Bergen. På pendlerturene morgen og ettermiddag begynner vi å nærme oss grensen for kapasitet, sier han.
Det er to skrogs fartøy i aluminium som er bygget på Oma Båtbyggeri på Stord i 2008. Fartøyet har 4 motorer og fire vannjeter. I desmber 2018 fikk båten nye motorer og ny innredning.
Les Skipsrevyens båtomtale av Ekspressen her.
I løpet av de 46 avgangene per dag mellom klokken 06 og 19 fraktes over 2000 passasjerer daglig.
- Vi har 3600 kwh. Vi kan gå i 30 knop sånn vi er stilt nå, men båttypen kan komme opp i 36 kwh, forteller kapteinen videre.
Et helt naturlig valg
For kaptein Agasøster som er født på holmen med samme navn som i den senere tid er blitt en del av Bømlo, falt det seg helt naturlig med et virke på sjøen.
- Vi hadde ikke vei den gangen, så vi brukte sjøen. Faren min og alle rundt meg drev med båt, så det falt seg helt naturlig for meg å begynne med det, sier han med et smil.