Gå til innhold
Denne uken har vi besøkt MS «Canole». Video: Bjørnar Blaalid

Skipsrevyen har denne uken vært nord for polarsirkelen, om bord i lastebåten MS «Canole» som ligger til kai ved Bodø havn.

Vi er i februar, og det blåser friskt idet Skipsrevyen går langs kaisiden hvor den 49,7 meter lange, og 10,1 meter brede lastebåten MS «Canole» ligger fortøyd. Vel oppe på dekk blir vi møtt av en blid kar.

-Velkommen om bord!

Det er overstyrmann Ole-Aleksander Wang Olsen som tar imot Skipsrevyen og som gir dagens omvisning på vegne av Salten Shipping AS, et rederi med to sesongbaserte lastebåter, søsterskipene «Canole» og «Canlill». I tillegg har de helårsdriftende «Vestbris». Ole forteller engasjert om driften mens vi beveger oss ute på hoveddekket.

-Salten Shipping er et lokalbasert rederi som er familieeid og stasjonert i Bodø. Oles far, Leif-Helge Olsen er eier av rederiet og flere i den øvrige familien er engasjert i administrasjonen. – Selv fungerer jeg både som daglig leder og overstyrmann forteller Ole. 

Overstyrmann Ole-Alexander Wang Olsen
Overstyrmann Ole-Alexander Wang Olsen

Et fraktefartøy med god kapasitet

Væromstendighetene gjør at første del av omvisningen gjøres innendørs. Skipsrevyen blir med til byssa og det skjenkes en varm kaffekopp i båtens salong. Overstyrmann Ole, som har lang erfaring i bransjen, forteller villig om detaljene om både «Canole» og de andre båtene som utgjør rederiets flåte. «Canole» ble kjøpt av rederiet i 2019 og laster i hovedsak asfalt. Det er på sommertid at aktivitetsnivået er på sitt høyeste. Ole smiler. -Det er nærmest blitt et vårtegn når du ser oss på sjøen sier han. På sommerstid er da vi har desidert mest å gjøre.

Båten laster også 1250 tonn på sommer-merket og Ole forteller at de går i liten kystfart. Han forteller videre at foruten han selv så består mannskapet om bord av kaptein Tor Nilsen, maskinpasser Helge Mathisen og ikke minst gravemaskinfører Daniel «Putte» Hanssen. Ole sier videre at de til sommeren også skal få med en lærling. Det kan komme godt med for mannskapet går i 1-1 turnus med 84/timers arbeidsuke. -Vi er en god gjeng som trives i lag, her 6 gode mannskapslugarer, velutstyrt bysse, spisesalong, flatskjerm-TV, og ellers det meste man har behov for når man er ute til sjøs sier han. 

Mens overstyrmann Ole forteller om livet om bord tømmes kaffekruset, og etter hvert er det tid for å bli med gjennom båten for å ta «Canole» i nærmere øyesyn. Vi beveger oss opp i rorhuset, hvor vi kan nyte 360-graders utsikt over Bodø havn. 

Hoveddata:

  • Navn: MS «Canole»
  • Byggår: 1973
  • Selskap: Salten Shipping AS
  • Lastebåt – går i liten kystfart
  • Levert av Østtyske VEB Elbenwerfen Rosslau/Boizenburg
  • Bygget: Siste av totalt 20 bygg levert fra samme verft: «Europa-type»
  • IMO-nummer: 7332787
  • Kallesignal: JXKG
  • MMSI: 257083180
  • Lengde: 49,7 meter
  • Bredde: 10,1 meter
  • Hastighet: cirka 11 knop
  • Ballast-tanker: 334, 2 m3
  • MGO-tanker: 52,6 m3
  • FW-tanker: 14,0 m3
  • Lastekapasitet: 1250 tonn på sommermerket. 1200 tonn på vinter-merket.
  • Dypgang på lastemerket: 5,2 meter
  • Gravemaskin på traverse: Volvo EC300EL
  • Hovedmotor: Caterpillar 3512
  • Mannskap: 4

Lastebåt av «Europa-type»

Selv om «Canole» hvert har begynt å bli en gammel traver er den likevel moderne utstyrt. Overstyrmann Ole benytter anledning til å gi Skipsrevyen enda litt historikk: -Både «Canlill» og «Canole» ble bygd på Østtyske VEB Elbenwerfen Rosslau/Boizenburg. «Canlill» var den første Europa-typen som ble laget i 1970, og «Canole», som ble bygget i 1973 var den siste av totalt 20 båter som ble levert av denne typen forteller han. Dypgangen på lastemerket er 5,2 meter. Dette gjør at det å legge til kai for lossing og lasting krever grundig kunnskap om både flo/fjære og hvilke farvann de beveger seg i. – Om vi ikke er påpasselige når vi skal legge til kai så risikerer man jo å grunnstøte med fulllastet båt, sier Ole. Fult lastet har «Canole» en miljøvennlig fart på 8 knop (maksimalt 9,5 knop). Miljøvennlig fart i ballast er på 9 knop (maks 10,5-11 knop). Hovedmotoren som driver båten fremover er av type Caterpillar 3512. 

Selvlosser og gravemaskin

- Alle tre fartøy er selvlossere med gravemaskin på traverse sier han. Gravemaskinen på «Canole» er av type Volvo EC300EL, og ble levert ny til båten sommeren 2020. Den utgjør en sentral del av prosessen med lasting og lossing, noe som gjør at gravemaskinføreren Daniel Hanssen har en viktig rolle. – Men vi er opptatt av at alle må kunne litt om alt om bord forteller Ole. Dersom en i mannskapet bli utilgjengelig så må vi andre kunne steppe inn og overta. Så her handler det om å være fleksibel, fortsetter han. Etter å ha tatt både gravemaskin og lasterommet i nærmere øyesyn nærmer omvisningen seg slutten.

Ute på hoveddekket takker Skipsrevyen for tiden og vi ønsker Ole og de andre i mannskapet et godt seilas videre idet vi klyver over rekka og hopper lettbent ned på kaien.