Gå til innhold
Video: Alf Fagerheim/Helge Martin Markussen

Kystvaktskipet KV «Andenes» har vært i operativ tjeneste i 40 år, og er vel det militære fartøyet med flest oppdrag utenfor norsk økonomisk sone.

Mest kjent er oppdragene under den første Gulfkrigen i 1990-1991 og som eskortefartøy for lasteskipet «Taiko», som skipet ut kjemiske stridsmidler fra Syria i 2014.

Men skipet har også deltatt i oppdrag i Antarktisk og i redningsaksjon etter Kursk-forliset. Mange husker vel også sammenstøtet mellom KV «Andenes» og Sea Sheperds fartøy «Whales Forever», ført av Paul Watson, som hadde kommet inn i norsk farvann uten tillatelse. 

Da Skipsrevyen besøkte KV «Andenes» var det inne for mannskapsbytte og teknisk sjekk ved basen på Sortland.

Hoveddata:

  • Byggeår: 1981, overlevert Sjøforsvaret i januar 1982.
  • Verft: Haugesund Mekaniske Verksted
  • Pennantnummer: W322.
  • MMSI nummer: 257021000
  • Lengde: 105 meter.
  • Bredde: 14,6 meter.
  • Dybde: 5,66 meter.
  • Fart: 21 knop.
  • Besetning: ca 55 (inkludert befal og menige).
  • Bevæpning: Bofors L70 57 mm kanon, samt håndvåpen.

Undertegnede ble tatt imot av skipssjef Kjell Ivar Kjelsnes og intendant Thomas Gjerde, og fikk omvisning om bord. Det ble sågar middag om bord på Skipsrevyen utsendte.

40 år i sjøtjeneste setter spor, men sant og sies holder skipet seg usedvanlig godt. De har alle topp moderne fasiliteter som trengs for komfort og velvære for mannskapet, noe som gjør at befal og menige trives godt om bord.

Innen 2024 skal skipet, som tilhører Nordkapp-klassen, pensjoneres til fordel for nye kystvaktskip i Jan Mayen-klassen. Hvor skipet ender opp i sin pensjonisttilværelse er ennå usikkert.