Gå til innhold
Annonse
KNM Oddane op vei for å hente pressen, Foto: Andrea Bærland
KNM Oddane op vei for å hente pressen, Foto: Andrea Bærland

I forbindelse med fregatt-havariet fikk vi denne uken muligheten til å ta en nærmere kikk på et av de minste fartøyene til Sjøforsvaret. 

Annonse

Da Skipsrevyen, sammen med store deler av norsk presse, denne uken fikk komme tett på havaristen  «Helge Ingstad», var det KNM  «Oddane» av typen Stridsbåt90N som sto for transporten.

Stridsbåt90N er en versjon av den svenske utgaven Stridsbåt90 modifisert for norske forhold. Stridsbåtene er de minste marinefartøyene i Sjøforsvaret, og har en bemanning på fire mann fra kystjegerkommandoen.

Endringene fra det svenske utgangspunktet er blant annet flere lensepumper, brannpumper, og flere vanntett soner. Høyden under taket innendørs skal også være hevet til to meter. 

Båtene er utstyrt med to 12,77 mm mitraljøser med multi-purpose ammunisjon, og kan få ytterligere to montert i baugen, slik den svenske utgaven av fartøyet har. 

Fire mann om bord

I styrhuset sitter skipssjef (30) og nestkommanderende (29), grunnet deres stilling i kystjegerkommandoen kan de verken stille med navn eller bilde i Skipsrevyen. I tillegg til disse to skal fartøyet være bemannet med maskinist og skytter. 

Amfibiefartøyet som er bygget ved Dockstavarvet i Sverige er 16,1 meter langt og 3,8 meter bredt, og har en maksfart på 40 knop. Båten kan stoppes på 1,5 båtlengde. 

Sjøforsvaret har i dag 16 operative båter i klassen, alle med navn etter gamle kystfort. Til hverdags, kan nestkommanderende fortelle at de brukes til mye forskjellig, men primært til personelltransport. 

- Det er jo veldig gøy da med båter som går fort. Det er jo litt sånn guttedrøm, innrømmer nestkommanderende i det KNM «Oddane» legger til kai og sender journalistene hjem. 

Annonse