Ukens Skipsbesøk: KNM «Maud»

Tirsdag 21. mai ble omsider KNM «Maud» døpt i Bergen. Det har vært en særdeles lang reise for det nye logistikkskipet, både i direkte og overført betydning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De første planene om det nye fartøyet kom i 2002. I 2009 ble kontrakten med Daewoo verftet i Sør Korea undertegnet, med en verdi på 1,32 milliarder kroner. Mange forsinkelser senere ble skipet formelt overlevert den norske marinen i november 2018. Da startet en lang seilas hjem til Norge, og Bergen.

- Det er ikke til å legge skjul på at det har vært en hektisk periode etter at vi tok over skipet, sier Richard Salomonsen. Han er nestkommanderende om bord i det 183 meter lange skipet og var vår guide på dåpsdagen. - Dette er en stor dag for oss alle om bord, og marinen, fortsetter han.

Hoveddata:

Navn: KNM «Maud»

Verft: Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering

Lengde: 183 meter

Bredde: 25,9 meter

Tonnasje: 20 000

IMO-nummer: 9703916

Rederi: Den Kongelige Norske Marine

Motor: 2 x Wartsila 6L46F

Hybridmotor: 2 x GE N3 HTC 710 500 / 8G (PTO/PTI)

Nødgenerator: Caterpillar C32

Radar: Wärtsilä Valmarine SCANTER 6002

Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions

Ballastvannbehandling: Techcross Inc

Toppfart: 18 knop

Besetning: 60

Køyekapasiet: 207

Salomonsen viser oss rundt i det det han kaller en bensinstasjon, hotell og sykehus.

- Vi skal levere fuel til helikopter og andre marinefartøy. Vi har mulighet til å ta om bord soldater som trenger hvile, og ikke minst har vi 48 sengeplasser i vårt sykehus. Det er omtrent på størrelse med et lokalsykehus, forteller han.

Små forbedringer

På broen er det god plass til alle som har sitt virke der oppe. Selve bro-løsningen har også marinen vært med å utvikle.  

- Vi har gjort noen små forbedringer som er praktiske for oss, sier Salomonsen.

I maskinrommet er fartøyet utrustet med to motorer fra Wärtsilä av typen 6L46F og to hybridmotorer av typen N3 HTC 710 500 / 8G (PTO/PTI) fra General Electric. En fullastet «Maud» vil veie 28 615 tonn, over fem ganger så tung som fregattene, eller tilsvarende vekten av 348 fullastede Boeing 737-passasjerfly.

Fartøyet har en rekkevidde på 10 000 nm/18 500 km. Det er omtrent strekningen fra Norge til New Zealand på èn tank.

Bruker «Maud» all drivstoffet, kan hun seile tre ganger rundt jorden. Med andre ord, det er noen enorme dimensjoner over marinens nye stolthet.

Operativ om ett år

- Om det er drømmejobben? spør Salomonsen. Jeg har vært på Skjold-klasse og Hauk-klasse før dette. Det var også drømmejobber. Men å være her om bord etter å ha vært på Skjold-klasse er en veldig bra drømmejobb det også, smiler han.

Den lille hvilen mannskapet på 60 om bord fikk i Bergen varte ikke lenge. Nå er det ut å fortsette oppøving og utrustning før skipet er fullt operativt om rundt ett år. Da er det også klart for eventuelle internasjonale oppdrag.