Lasteskipet "Ocean Leader" søkte nødhavn på Valderhaugfjorden, ved Ålesund, da den fikk problemer torsdag. (Foto: Kystverket)

Trafikksentral avverget ulykke

En unormal seilas førte til at Vardø trafikksentral i går kontaktet lasteskipet "Ocean Leader" utenfor Mørekysten for å tilby bistand. Først en time senere meldte skipet at de hadde problemer. Sent torsdag kveld ble fartøyet eskortert til nødhavn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selv om skipets kapteinen om bord i "Ocean Leader" avslo trafikklederens bekymring, valgte trafikksentralen å holde et vaktfullt øye med fartøyets bevegelser. En time senere meldte kapteinen at han hadde maskinproblemer og sprekkdannelser på dekk.
– Vi oppdaget at fartøyet hadde problemer lenge før de tok kontakt. Fartøyet lå da 35-40 nautiske mil utenfor den norske grunnlinjen, så vi hadde mye tid til å få taubåtressurser til området, sier trafikksentralsjef Ståle Sveinungsen ved Vardø trafikksentral. KV ”Ålesund” ble kalt til stedet og eskorterte fartøyet inn til nødhavn i Ålesund.
Tungt lastet
Det 177 meter lange fartøyet var lastet med mineralbasert fosfat, 1420 kubikk tungolje, 97 kubikk diesel, og var på vei fra Russland til Suezkanalen.
Årvåkenhet hos trafikklederne på vakt og gode overvåkingssystemer førte til at man oppdaget fartøyets unormale bevegelser. Trafikksentralen varslet Hovedredningssentralen, Sjøfartsdirektoratet og Kystverkets beredskapsavdeling for akutt forurensing, skaffet assistanse til fartøyet før den driftet nærmere kysten, og forhindret derfor en eskalisering av hendelsens alvorligsgrad.
Føre-var-prinsippet
Hver måned har trafikksentralen spesielt oppsyn med nærmere 20 tankskip månedlig som trafikkerer kysten utenfor Nord-Norge. Dette i tillegg til trafikkontroll av andre typer kommersielle fartøy som trafikkerer norskekysten.
– Vi jobber i henhold til føre-var-prinsippet. Det hender at fartøy stopper opp med problemer uten å gi beskjed. Det er derfor viktig at vi oppdager dette på et tidlig tidspunkt slik at vi kan sette inn tiltak og varsle i henhold til våre instrukser, sier Sveinungsen. Han forteller videre at de under hendelsen benyttet seg av den russiske språkkompetansen til Vardø radio, som trafikksentralen er samlokalisert med.
Fra 1. juli i fjor har Vardø trafikksentral overvåket all tankskip- og annen risikotrafikk langs hele kysten, også utenfor virkeområdene til Kystverkets fire andre trafikksentraler, samt havområdet rundt Svalbard.
Satser på Vardø trafikksentral
Regjeringens nye nordområdesatsing "Nye byggesteiner i nord", som ble lagt frem i går, legger opp til en fortsatt satsing på Kystverkets trafikksentral i Vardø.
– Vardø trafikksentral har ved flere anledninger avverget hendelser som potensielt kunne ha ført til alvorlige ulykker. Dette illustrerer den viktige rollen som trafikksentralen har for sjøsikkerheten langs vår kyst. Regjeringens videre satsning på trafikksentralen vil forsterke dens viktige rolle i nordområdet, sier sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen i Kystverket, som med tilfredshet konstaterer at personellet i Vardø nok en gang har gjort jobben sin.