Ship og the Year 2019. Fra v.: Gustav Erik Blaalid, juryformann og ansvarlig redaktør i Skipsrevyen, Anders Straumsheim, Fosen Yards AS, Kronprins Haakon, Trond Kleivdal, Color Line AS, Gunvor Ulstein, Ulstein Verft AS og Sveinung Rotevatn, statssekretær i Klima-og Miljødepartementet. Foto: Sigbjørn Larsen

Tidligere vinnere av Ship of The Year

Når MF «Hydra» mottar prisen Ship of The Year er hun i godt selskap. Helt siden 1997 har Skipsrevyen hedret norsk skipsbygging og design i verdensklasse.

Publisert Sist oppdatert

I 2020 var det verdens første hybride brønnbåt, «Ro Vision», som fikk prisen. På grunn av koronapandemien ble prisen delt ut i Bergen av fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen (H). – Vi får dele prisen med hele aquakulturnæringen, sa reder Odd Einar Sandøy i sin takketale. 

I 2019 var det klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) som delte ut prisen til vinnerne bak «Color Hybrid». Prisen ble delt ut under Nor-Shipping på Lillestrøm, og H.K.H Kronprins Haakon Magnus var blant gratulantene. 

I 2018 vant «Future of The Fjords» prisen. det var andre gang på få år at partnerskapet mellom verftet Brødrene Aa, og rederiet The Fjords kunne innkassere prisen. Seremonien ble avholdt under SMM i Hamburg, og det var Norges ambassadør til Tyskland, Petter Ølberg, som delte ut prisen til vinnerne. 

I 2017 var vinnerskipet bygget til vårt naboland i sør, Danmark. M/V «NKT Victoria» var bygget ved Kleven Verft, og designet av Salt Ship Design for NKT. Det var arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie som sto for den offisielle overrekkelsen under Nor-Shipping.  

I 2016 var det stor stemning ved SMM i Hamburg, da The Fjords og Brødrene Aa vant sin første av to priser som Ship of The Year. Designet av «Vision of The Fjords» er inspirert av de svingete veiene i Sogn og Fjordane, hvor fartøyet driver med cruisetrafikk på Nærøyfjorden. Statssekretær i næringsdepartementet Dilek Ayhan sto for utdelingen. 

I 2015 vant det foreløpig siste offshorefartøyet «Skandi Africa» prisen som Ship of The Year. Næringsminister Monica Mæland delte ut prisen til rederiet DOF og verftet Vard Søviknes som hadde bygget det knapt 161 meter lange fartøyet. prisen ble delt ut under Nor-Shipping på Lillestrøm og Hans Majestet Kong Harald var til stede for å gratulere vinnerne. 

Andre vinnere:

  • 2012 - «Far Solitaire» 
  • 2010 - «Skandi Aker»
  • 2009 - «Far Samson» 
  • 2008 - «Island Wellserver» 
  • 2007 - «Normand Seven»
  • 2006 - «Bourbon Orca» 
  • 2004 - «Viking Avant» 
  • 2003 - «G.O. Sars» 
  • 2002 - KV «Svalbard» 
  • 2001 - «The World»
  • 2000 - M/F «Glutra»
  • 1999 - «Geco Eagle»
  • 1998 - M/S «Pasiphae»
  • 1997 - M/T «Bow Faith

I 2014 var det en ferge som for alvor startet en revolusjon langs kysten som stakk av med prisen Ship of The Year. MF «Ampere»  var bygget ved Fjellstrand for rederiet Norled. Fergen er i drift den dag i dag og trafikkerer sambandet Lavik - Oppedal på Sognefjorden.

Under Nor-Shipping i 2013 var det næringsminister Trond Giske som delte ut prisen til årets vinner, M/S «Seven Viking». Fartøyet var bygget ved Ulstein Verft for Eidesvik Offshore ASA og Subsea 7 som har et 50/50 eierskap i skipet. Ulstein Design & Solutions sto for design av fartøyet, mens skroget ble bygget ved JSC Zaliv Shipyard i Ukraina.