Gå til innhold
Illustrasjon av de nye ferjene til Fjord1. Illustrasjon: HAV Design.
Illustrasjon av de nye ferjene til Fjord1. Illustrasjon: HAV Design.

Tersan-verftet i Tyrkia er valgt til å bygge to nye ferjer for Fjord1.

Ferjene er designet av HAV Design og får en lengde på 84 meter og 16,3 meter i bredden, med en kapasitet på 248 passasjerer (inkludert mannskap), 80 biler og 6 trailere. De to fergene er utstyrt for batteridrift med hurtigladende batterier, samtidig som de også er utstyrt med et dieselelektrisk reservesystem slik at den kan opereres i fullelektrisk modus, hybridmodus og diesel-elektrisk modus.

Tersan er det største skipsverftet i Tyrkia. Foto: Tersan.
Tersan er det største skipsverftet i Tyrkia. Foto: Tersan.

Sunnmøre

Søsterferjene som skal trafikkere sambandene Stranda - Liabygda og Eidsdal - Linge, vil bli konstruert for å gi effektiv og miljøvennlig transport, lasting og lossing av biler og passasjerer.

Tersan Shipyard har levert seks 100% elektriske ferger til Fjord1 ASA fra 2017 til

i dag. Den sjuende ferjen, som skal kalles «Rødvenfjord» er fortsatt under konstruksjon og snart klar for levering. De to nye kontraktene vil være det åttende og niende fartøyet som Tersan Shipyard bygger for Fjord1, og planlagt levering er 2023.

Størst i Tyrkia

Tersan er et av Tyrkias største nybyggings-verft som sysselsetter nesten 5 500 mennesker på to verft i Istanbul og i Yalova. Verftet er spesialisert på å bygge offshore-, fiske- og andre fartøystyper for internasjonale kunder, for det meste fra Nord-Europa.