Gå til innhold
Annonse

Teknotherm vant kontrakt for fire kystruteskip for Havila

Teknotherm har laget møterom som skal forløse innovasjon og kreativitet. Her er det et som er laget som bakken på et skip. Foto: Sigbjørn Larsen
Teknotherm har laget møterom som skal forløse innovasjon og kreativitet. Her er det et som er laget som bakken på et skip. Foto: Sigbjørn Larsen

Teknotherm i Bergen vant kontrakten om å levere komplette løsninger til HVAC (Heating, Ventilation and Air-Conditioning) om bord i de fire nye kystruteskipene til Havila. Etter det Skipsrevyen erfarer har kontrakten en verdi på opp mot 100 millioner kroner for selskapet som har vokst fra fire til 27 ansatte på to år.

Annonse

- Markedet har endret seg voldsomt de siste to-tre årene, og det har vært helt avgjørende for Teknotherm å være i forkant av denne utviklingen for å kunne tilby riktig kompetanse og riktige løsninger til svært krevende nybygg, sier Key Account Manager Jan Nordvik i Teknotherm. Selskapet har fått finansielle muskler til å utvikle nye innovative systemløsninger til passasjerskip fra sine nederlandske eiere. I Norge har selskapet hovedkontor og produksjonsenhet i Halden.

Store penger spart for rederne med ny teknologi

-Før var energiøkonomisering og ventilasjonsanlegg ofte  langt nede på prioriteringslistene, i dag er det på topp i bevisstheten hos rederiene, sier  Nordvik. Moderne HVAC-anlegg kan spare rederiene for store drivstoffkostnader.

- Havila Kystruten var svært opptatt av dette og har satt så strenge krav til oss at vi har utviklet nye løsninger spesielt for dette prosjektet. Men vi regner med at de nye løsningene kan spare inn mellom 10-12 tonn drivstoff per skip per år i forhold til slik det er i moderne offshoreskipene, sier Nordvik . Det betyr betydelige reduserte driftskostnader, samtidig som vekten kan reduseres med 8-10 tonn per skip. Ekstra kostnader for et moderne HVAC anlegg er nedbetalt på to år, sier Nordvik.

Sterk vekst

Teknotherm sin HVAC-avdeling i Bergen har vokst fra fire til 27 ansatte i løpet av to år. -Nøkkelen til suksessen er de ansattes vilje og evne til å endre måter å tenke på og ønske om å utvikle kompetansen hele tiden, sier Nordvik. Demonstrasjon av høy kompetanse har gitt en fantastisk respons i markedet for oss, sier han. At vi nå er en del av et verdensomspennende konsern har selvsagt også stor betydning for å vinne store kontrakter og ta internasjonale markedsandeler. Vi tjener på at vi kan hente ut kompetanse om yachts, passasjerskip og militærskip fra resten av Heinen & Hopman gruppen.