Under innspillingen av Mission Impossible 7 ble MS «Fridtjof Nansen» benyttet som hotellskip. Nå strammes NIS-regelverket inn. Arkivfoto: Sigbjørn Larsen

Strammer inn NIS-forskrift

Nærings- og fiskeridepartementet har fra 1. juli strammet inn i forskriften om passasjerskip i NIS. Nå klargjøres det at det ikke er tillatt å drive stasjonær virksomhet i norsk farvann.

Publisert Sist oppdatert

Under innspillingen av Mission Impossible 7 i Møre og Romsdal, høsten 2020 leide filmselskapet inn MS «Fridtjof Nansen» fra Hurtigruten for å bruke fartøyet som hotellskip. Dette reagerte Sjømannsforbundet kraftig på, og anmeldte bruken til politiet. Fellesforbundet og Sjømannsforbundet mente at skipet skulle regnes som et hotell og at de som jobbet der måtte ha arbeidstillatelse i Norge 

Bare noen dager senere ga næringsminister Iselin Nybø (V) uttrykk for at dette var en praksis hun ville ha en slutt på, og varslet forskriftsendring. 

- Det er uheldig at Hurtigruten opererer som hotellskip i norske havner, og jeg har derfor varslet at det vil komme en forskriftsendring som jeg vil ta raskt initiativ til, uttalte Nybø den gangen. 

Hun måtte også svare på saken i Stortinget, etter at Terje Lien Aasland (AP) sendte et skriftlig spørsmål til næringsministeren. Da svarte Nybø at det i utgangspunktet var ingenting som forbød skip å drive hotellvirksomhet i norske havner. 

Stian Grøthe, direktør politikk og myndighetskontakt i Norsk Sjømannsforbund. Foto: Norsk Sjømannsforbund

- Bra at statsråden tok tak

Nå er derimot den nye forskriften gjeldende, og i forskriftens § 5  er det en ny bestemmelse som stanser en slik virksomhet. Der heter det: 

«Passasjerskip registrert i NIS kan ikke utøve stasjonær næringsvirksomhet i norsk farvann. Dette gjelder skip som ligger oppankret eller til kai, og som tilbyr tjenester som ikke har karakter av transport. Passasjerskip som transporterer passasjerer i samsvar med § 2 og 3, kan likevel tilby tjenester i tilknytning til slik transport.»

Sjømannsforbundet er glad for at den nye forskriften er på plass. 

- Det er bra at næringsministeren tok tak i dette, men det hadde nok ikke skjedd uten at vi reiste saken, sier Stian Grøthe, direktør politikk og myndighetskontakt i Norsk Sjømannsforbund til Skipsrevyen. 

- Nå håper vi at Hurtigruten og andre aktører forstår at det er klart at dette ikke kan skje igjen, og vi utfordrer regjeringen til også å klargjøre det samme når det gjelder skip med FOC flagg (bekvemmelighetsflagg, red. anm). Mye arbeid gjenstår,  legger han til. 

Hele den nye forskriften kan leses her.