Illustrasjonfoto

Statsbudsjettet 2010: Frykter todeling av norsk økonomi

Norges Rederiforbund er urolig for at norsk økonomi i stadig større grad vil preges av en todeling mellom konkurranseutsatt og skjermet eller statlig virksomhet, sa administrerende direktør Sturla Henriksen under Finanskomiteens høring om statsbudsjettet 2010.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selv om mange nå kan få inntrykk av at den mest krevende fasen av finanskrisen er bak oss, understreket Henriksen at den kommersielle virkeligheten er langt mer nyansert for norske eksportbedrifter. For en rekke bedrifter i maritim næring ligger det verste foran dem.
Henriksen trakk blant annet frem situasjonen for norske offshorerederier. Disse rederiene har om lag 100 fartøyer i bestilling ved norske og utenlandske verft. 40 prosent av disse fartøyene mangler finansiering. Resultatet er at norske verft nå tærer på sine ordrereserver og ved utgangen av 2010 er de aller fleste verft uten arbeid. Dette vil få store konsekvenser for en rekke maritime bedrifter kysten rundt.
Direktør Malin Stensønes kommenterte de konkrete forslagene i budsjettet. Rederiforbundet er godt fornøyd med at den maritime politikken ligger fast i regjeringens forslag til statsbudsjett. Det gjelder rederibeskatningen og det gjelder nettolønnsordningen for norske sjøfolk. I en svært krevende tid for næringen er det avgjørende viktig at rammevilkårene ligger fast.
Det ble videre argumentert for behovet for en aktiv eierskapspolitikk ved blant annet fjerning av formueskatt for arbeidende kapital og at forslaget om regelendring knyttet til skattlegging av valutasikringsavtaler gjøres gjeldene også for avtaler inngått før 1. Januar 2010
Budsjettforslaget for 2010, kommentarer fra Norges Rederiforbund - Høring