MS «Straumvik» er den eldste båten i flåte til Mostraum. Foto: Mostraum

- Staten må komme på banen

Rederiet Roslagen Shipping i Lindås kommune, nord for Bergen har fem båter i flåten. Den eldste er fra 1965, og den nyeste fra 1983. - Vi skulle gjerne fornyet flåten, men vi er sjanseløse med dagens regelverk, sier Mary-Ann Mostraum.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Siden flåten er så gammel vil ikke bankene gi lån til rederiet. De anser flåten for å være verdt null på grunn av alderen.

- Hvordan skal vi da få penger til å fornye oss, spør Mostraum retorisk og kommer samtidig med svaret. - Jeg tror myndighetene må komme på banen med ordninger som gjør det mulig for oss til å hente støtte slik at vi kan få en nyere og mer miljøvennlig flåte, fortsetter hun.

Rederiet med den karakteristiske røde fargen på båtene er godt kjent langs hele kysten. De rundt 40 ansatte leverer sand, singel, asfalt og skjellsand der det måtte være behov. I tillegg kan de gjøre jobber innen mudring og sjøfylling.

Mary-Ann Mostraum Foto: Helge Martin Markussen

- Det ville absolutt være samfunnsnyttig, men ikke økonomisk forsvarlig å bygge nye båter i den størrelsen vi har. Inntjeningspotensialet vil ikke stå i stil med kostnadene det vil være med et nybygg. Faren med at vi ikke får gjort noe, er at dette segmentet vil forsvinne.

Etterlyser statlige ordninger

Mostraum etterlyser derfor en god nok ordning som vil gjøre det realistisk å kunne bygge nyere båter.

- Når bankene vurderer flåteverdien på en slik måte, har vi ingen egenkapital til å bygge. I tillegg er markedet veldig usikkert. Jeg kan illustrere det med frakten av asfalt. Bestillingene der kommer ikke inn før 2-3 måneder før sesongen starter. Det er for kort tid, og de statlige kontraktene er på anbud fra år til år. Så flere langsiktige kontrakter kunne vært en fordel med tanke på fornying av flåten, sier hun. - Myndighetene snakker om å få mer over fra vei til sjø, da må de hjelpe oss mens vi fremdeles er her.

Mostraum er ikke tvil om at kysten trenger båtene deres, og det de leverer. Men det koster mye penger å holde dem i forskriftsmessig stand. Hvor lenge det er mulig å fortsette slik, vet hun derimot ikke.

- Staten er nødt til å være med oss. De må være med på å ta risikoen det er å fornye flåten til mer miljøvennlig. For vi er et solid selskap som driver greit. Så vi har jo forsøkt, sier hun.

- Men jeg vil understreke at vi har en del gode rammevilkår også. For eksempel nettolønnsordningen, som er avgjørende for at vi kan drive.

Kjøp lokalt

Med sitt hovedkvarter på Leiknes i Lindås er Mostraum opptatt av å støtte det lokale næringslivet. Derfor provianterer de, så godt det lar seg gjøre, på den lokale Matkroken-butikken på kaien på Hjelmås.

- Det er veldig viktig for oss å gjøre. Det er mulig vi kunne spart noen kroner på en annen løsning, men vi tenker slik at hvis du vil handle den lokale butikken i morgen, så må du bruke den i dag, understreker Mostraum.

Alle skipene er registrert i NOR-registeret og rederiet er i tillegg en opplæringsbedrift med flere lærlinger.

- Det er noe som ligger mitt hjerte nære, sier Mostraum. - Vi har et veldig godt samarbeid med maritimt opplæringskontor, og det er viktig for oss å gi folk en sjanse. Vi må ikke bare se på karakterer, men også se på mennesket bak, mener Mostraum - Noen må gi dem en sjanse. Dette er fremtidens sjøfolk. Og ingen av våre lærlinger har strøket på fagprøven, avslutter hun stolt.