Gå til innhold

M/S «Snertholm» - Paragrafskip fra Frengen Slip

«Snerthold», bygget i 1971, er fremdeles i drift. Foto: Johannes Østvold/Stavanger Maritime Museum
«Snerthold», bygget i 1971, er fremdeles i drift. Foto: Johannes Østvold/Stavanger Maritime Museum

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.

Skipsrevyen nr. 1/1971: Partsrederiet Eilif H. Slottvik, Brønnøysund, kunne nylig overta sitt nye skip på 199 br.t. fra Frengen Slip & Motorverksted, Fevåg. Fartøyet fikk navnet «Snertholm» og er søsterskipet til «Fevåg» som Frengen Slip for vel et år siden leverte til Samuelsen & Galtung, Oslo.

«Snerthold» er et shelterdekket lasteskip på 199 br.t., 580 tonn dw., og lasteromskapasiteten er 45 400 kbf grain/41 600 kbf bale. Det er bygget i klassen til Det Norske Veritas + 1A1 N, og hoveddimensjonene er:

Lengde p.p. 41,50 m
Bredde:  9,50 m
Dybg. h.dekk  3,30 m
Dypg. sh-dekk  5,55 m

Lukedimensjonene i hoveddekket er 22,15 x 6,50 m med stålpontonger, luke i shelterdekk: 21,50 x 5,50 m med single pull lukedeksler.

Hovedmotoren er en Caterpillar, type D398 TEF, 750 HK v/1225 o/min. Vripropellanlegget er fra Heimdalmotor, Molde, mens hjelpemotorene er 2 stk. Perkins, type 4236 og 6354, koplet til hver sin generator på h.h.v. 30 og 40 kVA. Styremaskinen er en Tenfjord H 130, mens det hydrauliske dekksmaskineriet er av Norwinch fabrikat. Den elektriske og elektroniske installasjonen er i sin helhet forestått av Argon Elektro, Trondheim, og av elektronisk utstyr kan vi nevne Decca radar, radiotelefon og VHF fra Simrad, radiopeileapparatet er japanske Koden.

Rør, pumper, snaitærutstyr o.l er hovedsaklig levert av Setaas, mens Erling Haug, Trondheim, har levert det meste vedrørende livrednings- og brannvernsutstyr samt utrustning forøvrig. Livbåtdavitene er av merket NOR fra Mjølner, Bergen, og fra Marine Aluminium, Haugesund, kommer vinduer og lysventiler.

«Snertholm» går nå i fart langs norske-kysten.

Fakta og historie
1971: Levert som «Snertholm» til Eilif H. Slotvik P/R. Brønnøysund
1977: Solgt A/S Mikal & Egil With Ulvan, Knarrlagsund, Tr.heim, nytt navn «With Junior»
1983: Forlenget 7,20m- Dwt: 650 tonn. Brutto: 298 tonn. NET: 244 tonn
1988: Solgt Evald Kåre Sortland, Svolvær, nytt navn «Eva Merethe»
1994: Solgt til Orion A/S, Sortland
1994: Ommålt: BRUTTO: 682 tonn. NET: 331 tonn
1999: Solgt Magne Berge Fraktebåtrederi A/S, Kverva, Tr.heim, nytt navn «Optimar»
2000: Overført Berge Rederi A/S, Kverva, Trondheim
2003: Overført Berge Rederi A/S, Panama, nytt navn «Dananor»
2005: Overført Berge Rederi A/S( Transmar A/S) Panama
2005: Overført Berge Rederi A/S( Transmar A/S) Comorene
2007: Solgt til Evangelistria Skopelou Maritime Co,Pireus,nytt navn «Evangelistria Skopelou»
2018: Solgt til Pater Savvas Maritime Co., Pireus, Hellas, nytt navn «Kalliopi Koumianou»
2020: Fremdeles i fart
(Kilde: sjohistorie)