Gå til innhold
Vi går om bord i Hurtigrutens eldste seilende skip i rutefart. Foto: Sigbjørn Larsen

MS “Vesterålen” er det eneste av Hurtigrutens skip som er bygget i Nord-Norge og det eldste seilende skipet i rutefart for Hurtigruten.

MS “Vesterålen” er bygget i Harstad, og dermed det eneste Hurtigruteskipet som er bygget i Nord-Norge. Skipet er en trofast traver langs kysten. Det blir mer fergefølelsen om bord fremfor et cruisefartøy som man ellers er vant med fra Hurtigruten. Det er et ypperlig skip å seile med fra havn til havn for å forflytte seg på korte strekninger, men ubrukelig som romantisk cruise for to langs norskekysten.

Det er som over alt ellers i flåten strenge coronatiltak om bord. Til og med bagasjen blir blåst ren for basilusker. Når man vet at det går femti millioner coronavirus på en flate så stor som et punktum kan jeg ikke annet enn å le av alt styret, men jeg føyer meg lydig inn i rekken av dem som spriter hender og tar på munnbind.

Det går ikke an å be om peppersaus i stedet for bernaisesaus til biffen under sånne forhold. Foto: Sigbjørn Larsen
Det går ikke an å be om peppersaus i stedet for bernaisesaus til biffen under sånne forhold. Foto: Sigbjørn Larsen

Det verste er QR-koden i restauranten. Mulig jeg har blitt en bitter gammel mann, men jeg vil ikke ha det sånn. Det er det verste mølet som noen gang har blitt innført. Halvparten av selskapet blir sittende en halv time og knote med bestillingen fremfor at det kunne tatt to minutter med en hyggelig servitør. 

Ølet kommer sent på bordet og det fører til laang ventetid på maten. Damen bak disken var mer opptatt med nesen ned i mobiltefonen enn av kundene. Vi får anta at det skyldtes at det var der hun fikk inn bestillingene og ikke bare at hun var på tinder. Jeg tok med meg sjokoladekaken på lugaren. Den var i alle fall god, og sengen fin og nyoppredd og rent og pent på lugarene. 

Skipet kan trygt anbefales for en tur over Vestfjorden, men er ikke det skipet jeg ville ha valgt for en romantisk tur for to med Hurtigruten langs norskekysten.

MS

  • Byggeår: 1983
  • Renovert: 1995
  • Skipsverft: Kaarbø Mek. Verksted
  • Passasjerkapasitet: 490
  • Senger: 301
  • Bruttotonnasje: 6261 t
  • Lengde: 108,55 m
  • Skipsbredde:16,5 m
  • Fart: 15 knop

Historisk utstilling om bord

MS “Vesterålen” har fått navn etter det aller første Hurtigrute-skipet som seilte langs norskekysten i 1893. 

Skipet har en utstilling om Hurtigrutens historie, skipsdesign og konstruksjon, ruteplan, navigasjonsakta og videreutvikling.