Hans Sande fra Norsk Sjøoffisersforbund, og Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund, er skeptisk til valget av Wikborg Rein for å utrede norske lønns og arbeidsvilkår på norsk sokkel

Skeptiske til valg av utreder

Arbeidstakerorganisasjonene er skeptiske til valget av advokatfirmaet Wikborg Rein AS for å utrede norske lønns og arbeidsvilkår på norsk sokkel. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I et brev til Nærings- og fiskeridepartementet spør Det Norske Maskinistforbund om departementet har gjennomført en habilitetsvurdering av advokatfirmaet. 

Spørsmålet kommer fordi Wikborg Rein, i følge forbundet, tilsynelatende har “sterke interesser knyttet til maritim næring og særlig offshoreservicerederiene, og med det mulig kan ha en egeninteresse av utfallet av utredningen”, heter det i brevet.

I svaret fra departementet skriver avdelingsdirektør Gaute Sivertsen og seniorrådgiver Henrik Schmidt-Horix at en slik habilitetsvurdering ikke er gjort. 

- Departementet kan ikke se at det foreligger interessekonflikter som tilsier at tilbudet kunne, eller burde vært avvist, skriver de to. 

Én annen tilbyder

Det kommer i brevet også frem at det var en annen tilbyder, men at disse ble avvist “fordi det inneholdt vesentlige avvik fra anskaffelsesdokumentene, jf. anskaffelsesforskriften § 24-8 (1) bokstav b”

Den andre tilbyderen var Nordisk Institutt for sjørett ved Universitet i Oslo og Menon. Ifølge en felles pressemelding fra LO, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund ble de avvist på grunn av en formaliafeil i tilbudet. 
De tre organisasjonene har derfor bestemt seg for å engasjere dem for å gjøre sin egen utredning. 

- For Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og LO er det viktig å få en bredest mulig utredning av dette viktige spørsmålet for norske sjøfolk. Derfor har vi tilbudt UiO og Menon å utføre oppdraget parallelt med Wikborg Rein med samme mandat og tidsfrist. Alle berørte parter vil få anledning til å gi innspill på samme måte som til Wikborg Rein, heter det.

Administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson i Den Norsk Maskinistforening

- Handler ikke om Wikborg Rein

Ifølge Det Norske Maskinistforbund handler ikke skepsisen deres om advokatfirmaet i seg selv, men at det er viktig for utredningens troverdighet og tillit at departementet kan dokumentere at vurderingene om det foreligger uønskede bindinger er gjennomført, og å gi innsyn i resultatet av denne vurderingen.

- Departementet har ikke gjennom sitt svar maktet å informere om den vurdering som ligger til grunn for valget av utreder. Det er uheldig, skriver administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson i et brev.
- Dette handler jo ikke om Wikborg Rein i seg selv, sier Bengtsson til Skipsrevyen. – Vi er bare opptatt av at ting må gjøres riktig i denne saken, som er så viktig, legger hun til.

Tilbakeviser

Nærings- og fiskeridepartementet avviser at valget av Wikborg Rein er problematisk.

- I tildelingen av oppdraget har departementet vurdert om det "foreligger en interessekonflikt mellom oppdragsgiveren og leverandøren som kan ha negativ innvirkning på kontraktoppfyllelsen", etter anskaffelsesforskriften § 24-2 (3) bokstav d. Departementet vurderer at slik interessekonflikt ikke foreligger, skriver kommunikasjonsrådgiver Christine Spersrud Haug i en e-post til Skipsrevyen.

Kommunikasjonsrådgiver Christine Spersrud Haug i Nærings- og fiskeridepartementet

Hun skriver videre at Wikborg Rein Advokatfirma AS samlet sett ble vurdert å ha levert et godt tilbud, i tråd med tildelingskriteriene som ble stilt opp i konkurransegrunnlaget.

- I tildelingen av offentlige oppdrag vil det normalt være spørsmål om beslutningsmyndigheten (oppdragsgiver) er habil, fordi det er viktig å påse at det ikke er utenforliggende hensyn som vektlegges ved valg av leverandør. Anskaffelsesregelverket har ingen egne bestemmelser som gjelder habilitet hos leverandør eller offentlig tilbyder, forklarer hun.

- I spesielle tilfeller kan habilitetsreglene som gjelder i forvaltningen vurderes nærmere ved valg av leverandør. Dette vil fortrinnsvis kunne være aktuelt der leverandøren overtar forvaltningsoppgaver, og skal "tilrettelegge grunnlaget for en avgjørelse eller til å treffe avgjørelse i en forvaltningssak". Vi har ikke vurdert det som relevant i foreliggende sak, avslutter Spersrud Haug.