«Sjøbas» etter overlevering seinhøsten i 1971. Faksimile: Skipsrevyen nr. 1/1972

«Sjøbas» - Ny kombinert linebåt/tråler

Skipsrevyen nr. 1/1972: Sigbjørn Iversen Mek. Verksted - Skipsbyggeri, Flekkefjord, overleverte i november sitt nybygg nr. 17, MS «Sjøbas», til Sverre, Steinar og Kåre Silden, Silda like nord for Måløy.

«Sjøbas» er en kombinert linebåt/tråler på 99 fots lengde og 24 fots bredde, opplyser disp. Iversen ved skipsbyggeriet, som er blitt rene spesialister på bygging av fiskefartøyer omkring denne størrelse og type. Fartøyet er bygget i h.t. Det Norske Veritas`s regler, men under tilsyn av Skipskontrollens regler for uinnskrenket fart.

Lasterommet er utstyrt med aluminiumsbinger, og utenpå tregarneringen er det plastbelegg. Dekksmaskineriet er fra Hydraulikk Brattvaag som inkluderer en 11 tonns trålvinsj. Fartøyet er bygget helt ut i babord side, og innredningen har plan for 12 personer.

Reder Sverre Silden var en av nestorene i fiskerimiljøet i Måløy. Her er han fotografert i 1998 i forbindelse med et intervju i jubileumsboken "Godt utført arbeid i 75 år", en jubileumsbok for Blaalid Slip & Mek. Verksted AS. Foto: Gustav Erik Blaalid

Hovedmotoren er av dansk fabrikat, levert av Sunde & Larsen i Bergen, 500/550 HK, og hjelpemaskineriet består av to Ford 6-sylindret hjelpemotorer på 75 HK hver v/1500 o/min. koblet til 50 kVA generatorer.

Av elektrisk utstyr vil vi nevne Simrad ekkolodd og vaktmottaker, mens både radiotelefonen, 100 W, auto-piloten og vaktalarmsystemet er av fabrikat Robertson Radio-Elektro. Radaren er en Furuno.
Vestlandske Fartybyggjarlag har formidlet kontrakten.