Sikkerhet i fokus i Haugesund

Sjøsikkerhetskonferansen 2007 ble i år avviklet i Haugesund. I to dager satt Sjøfartsdirektoratet fokus på viktigheten av å tenke sikkerhet i alle ledd i den maritime næringen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sjøsikkerhetskonferansen 2007 ble i år avviklet i Haugesund. I to dager satt Sjøfartsdirektoratet fokus på viktigheten av å tenke sikkerhet i alle ledd i den maritime næringen. Sjøfartsdirektør Rune Teisrud åpnet konferansen, og la i sitt åpningsforedrag ikke skjul på at det både var med en viss spenning og forventning at direktoratet for første gang hadde lagt konferansen til Haugesund, Sjøfartsdirektoratets nye hjemby. At nær 200 personer har valgt å delta på Sjøsikkerhetskonferansen, mener Teisrud understreker at den maritime bransjen ønsker å ta sikkerhet på alvor.

Men samtidig ser man at enkelte ulykkestyper nå utvikler seg i negativ retning. Spesielt gjelder dette grunnstøtinger og andre hendelser med skipene. Dette kan skyldes både mangler i regelverket, men også i stor grad manglende etterlevelse av regelverket. En konferanse som Sjøsikkerhetskonferansen vil være en viktig møteplass mellom tilsynsmyndighet og bransjen. Teisrud var her helt konkret og ønsket innspill i det videre arbeidet med sikkerhetsspørsmål. For Haugesund og regionen var hele uken i midten av september preget av maritim sikkerhet. I begynnelsen av uken var det Kystverket, så var det Sjøsikkerhetskonferanse i to dager og i slutten av uken var representanter fra hele landet samlet til Sjøvettkonferanse.

Uklarheter om ny havarikommisjon.
Fra 1. juli 2008 trer en ny modell for gransking av ulykker til sjøs i kraft. Da blir sjøforklaringsinstituttet erstattet med en egen sjøfartsseksjon i den store Statens havarikommisjon for transport, som omfatter både luft, bane, vei og sjø. Men fortsatt er mye uklart rundt mandatet til den nye havarikommisjon, kom det frem under konferansen. Ikke minst var sjøfartsdirektør Rune Teisrud skeptisk til at viktige spørsmål fortsatt sto ubesvart, mindre enn ett år før det nye regimet trer i kraft. Han hadde skrevet brev til Justisdepartementet om dette, uten å få svar, opplyste han på konferansen. Noen av spørsmålene han etterlyste svar på, var om de mindre ulykkene - ikke bare ulykker av typen Sleipner og Rocknes - også skal granskes av den nye kommisjonen. Og hvor skal grensen gå? Sjøfartsinspektørene - som hittil har hatt ansvar for å granske mindre ulykker - skal jo nedlegges, i den forstand at de i fremtiden skal jobbe for påtalemyndigheten. Teisrud hadde foreslått at landets seks sjøfartsinspektører (Oslo, Kristiansand, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø) alle skulle jobbe inn mot politimesteren i Haugesund, slik at de kunne nyttiggjøre seg Sjøfartsdirektoratets ressurser, arkiver, etc., men uten at han hadde fått noen respons på forslaget fra sentrale myndigheter. Et annet spørsmål han etterlyste svar på, var hva som skulle skje med havarikommisjonen for fiskeflåten. Denne kommisjonen ledes av sorenskriver Brit Ankill i Salten Tingrett, som også var til stede på konferansen. Hun opplyste at kommisjonen hittil ikke har fått noen formell underretning fra departementet om at den skal oppløses og oppgavene legges inn under den nye havarikommisjonen, selv om man antar at det vil skje. Dette ble bekreftet av William Berttheussen, som er seksjonssjef i den nye, "store" havarikommisjonen og tidligere sjøfartsinspektør. Han la til at også ulykker i fritidsflåten skal granskes av den nye kommisjonen. Han hadde imidlertid problemer med å forklare hvor grensen skulle gå, når det gjelder hvilke ulykker kommisjonen skulle granske - hvor alvorlige måtte de være.

Klarere rollefordeling
Det nye med den "store" havarikommisjonen, som altså omfatter både luft, bane, vei og sjø, er at den - i motsetning til de undersøkelseskommisjoner som hittil har vært i sving - ikke skal fordele skyld eller ansvar, verken sivilrettslig eller strafferettslig. Ulykkesgranskingen skal separeres fra påtaleetterforskning, og på den måten får man en klarere rollefordeling enn det sjøfartsinspektørene tradisjonelt har stått for. Formålet med den nye kommisjonen er derfor å klarlegge årsaksforhold og om mulig gi sikkerhetstilrådinger for å forebygge nye ulykker, men uten å ta stilling til skyldspørsmål. Derfor vil i fremtiden kommisjonen granske og undersøke, mens sjøfartsinspektørene skal etterforske. - Vi samarbeider med de relevante parter, skipper, rederi og myndigheter for å finne bakenforliggende årsaker til ulykken, systemfeil eller hva myndighetene har gjort for å legge forholdene til rette. Vi fungerer som gruppe, gjør undersøkelser etter en bestemt metode - også på stedet - og har en sikkerhetsfaglig kvalitetssikring, sa Bertheussen. - Ut fra undersøkelsene gir kommisjonen sikkerhetstilrådinger. De kan rettes mot menneskelige, tekniske eller systemmessige forhold og fremmes overfor relevante myndigheter, sa han.