Gå til innhold
Annonse

Rolls-Royce signerer sin største kontrakt på pelagisk tråler

Rederiet Arctic Storms nye 100 meter langer tråler av NVC 336 WP-design fra Rolls-Royce Marine. Foto: Rolls-Royce
Rederiet Arctic Storms nye 100 meter langer tråler av NVC 336 WP-design fra Rolls-Royce Marine. Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce har signert sin hittil største kontrakt på fiskefartøy for verftet  Thoma-Sea Marine Constructors i Louisiana, USA. Det nye skipet skal få navnet “Arctic Fjord”.

Annonse

Det 100 meter lange  og 21 meter brede skipet skal leveres til Arctic Storm Management Group i Seattle.  I tillegg til å være den største kontrakten på et fiskefartøy noensinne, med en verdi på ca 150 mill. kroner, så er dette også første gang det blir bygget et fiskefartøy med Rolls-Royce design i USA.

Rolls-Royce har samarbeidet tett med rederiet i Arctic Storm i utviklingen av det nye designet, og skipet blir utstyrt med anlegg for filetering, surimi, fiskemel og fiskeolje. Det blir plass til over 150 mennesker om bord.

– Dette blir det største og mest avanserte fiskefartøyet som noen gang er bygget i USA. Det har vært viktig for oss at både design, levering og integrasjon av utstyrspakken kommer fra Rolls-Royce, og blir koordinert av samme selskap, sier Doug Christensen, CEO i Arctic Storm Management Group i en pressmelding.Skipet er planlagt levert i 2021.
 

NVC 336 WP design

Den nye tråleren får designet NVC 336 WP fra Rolls-Royce og det skal drive pelagisk trål av Alaska Pollock og torsk i Nord-Stillehavet. I tillegg til designet skal Rolls-Royce levere en integrert pakke med avansert skipsteknologi og -utstyr. Det amerikanske verftet gleder seg til å komme i gang med byggingen:

– Vi er veldig glade for denne kontrakten som åpner et nytt markedssegment for oss. Verftet vårt i Louisiana og Rolls-Royce har samarbeidet godt før, og vi er trygge på at dette prosjektet vil følge i samme spor som vårt tidligere gode samarbeid, sier Walter Thomassie, adm. direktør i Thoma-Sea Marine Constructor.

Doug Christensen fra rederiet legger til at det er viktig å ha partnere som er til stede i deres region. –Vi er opptatt av å kontinuerlig forbedre oss i alt vi gjør, men denne investeringen representere et kvantesprang for oss. Rolls-Royce kan støtte oss gjennom både byggefasen og senere i driftsfasen, sier han. 

– Arctic Storm har vært en god kunde av oss i mange år på utstyrssiden, og vi er selvsagt glade for at de nå har valgt et komplett Rolls-Royce design til sitt nybygg. Rederiet har lang erfaring med denne typen fiske, og det er verdifullt for oss i utviklingsfasen. Vi bygger ikke bare et fiskefartøy sammen, men også en fullt utstyrt fabrikk for håndtering av fangsten, sier Knut Eilert Røsvik, SVP Ship Design & Systems i Rolls-Royce Marine.

Lavere utslipp

Sammen med designet skal Rolls-Royce levere propulsjonssystemet bygget rundt en Bergen B33:45 hovedmotor i kombinasjon med Bergen generatorer. Dette arrangementet er utviklet for å optimalisere og møte kravene til lavt drivstofforbruk, lave utslipp og lave nivåer av støy og vibrasjoner. Inkludert i leveransen fra Rolls-Royce er også baugthruster, dekksmaskineri, automasjon- og kontrollsystem, elektrosystem, styremaskin og ror.

- Rolls-Royce har cirka 50 000 ansatte i 50 land. Det britisk-eide konsernet er en verdensledende leverandør av løsninger som gir drivkraft – på land, sjø og i luft. Virksomheten har fire divisjoner: Aerospace, Power Systems, Defence og Commercial Marine.

- I Norge er det omlag 2 300 Rolls-Royce ansatte, hvorav 1 600 i Rolls-Royce Marine AS, mens cirka 700 er ansatt i Bergen Engines AS.

- Rolls-Royce Marine er en verdensledende leverandør av skipsdesign, skipsteknologi og skipsutstyr. Cirka 25 000 fartøy verden over seiler med utstyr eller design fra Rolls-Royce. Det er ulike typer offshorefartøy, fartøy i kyst- og nærskipstrafikk, fiskefartøy, passasjerskip, forsknings- og kystvaktskip.