«Rollanes» tjente som fiskefartøy fra 1971 til 1982 da den ble bygget om til standby-fartøy for off-shore næringen. Foto: Sør-Troms Museum

«Rollanes» - en hypermoderne hekktråler

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr 1/1971: Nok en ny prektig hekktråler er overlevert fra Kaarbøs Mek Verksted A/S, denne gang til Ytre Rolløya Fiskarsamvirke i Harstad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Direktør ved Kaarbøs Mek. Verksted, Per Mauritz Hansen og Kjellvall Rolness fotografert på KMV i forbindelse med overlevering av den nybyggede hekktråleren «Nord Rollnes» i 1976. Foto: Sør-Troms Museum

Gudmor for båten var fru Helfrid Rolness, gift med skipper Kjellvall Rolness som er styreformann i rederiet, og hun ga den navnet «Rollanes».

Dette er den andre hekktråleren KMV har levert i år og er verkstedets byggnr. 70. Under prøveturen som startet ved dampskipskaien i Harstad, var det musikk av Seljestad skolemusikk-korps, og i det strålende været var det en imponerende oppslutning fra publikum. De innbudte gjester fikk være med på en tur et stykke ut på fjorden, og hvor alt fungerte til alles tilfredshet når det gjaldt det tekniske.

Fakta og historie «Rollanes»

1971: Overlevert fra Kaarbøs Mek Verksted A/S, Harstad
Byggnr.: 70
Rederi: Ytre Rolløya Fiskesamvirke, Harstad
Lengde overalt: 148,95 fot (45,4 m)
Bredde på spant: 30,18 fot (9,2 m)
Dybde i riss til tråldekk: 21,33 for (6,5 m)
Lastekapasitet: 390 m3
Bruttotonnasje: 299,35 tonn
1982: Harand Offshore A/S (ex Ytre Rolløya Fiskarsamvirke)
1982: Ombygget til standby skip
1984: Omdøpt til «North Safe»
1988: Solgt til George Craig & Sons Ltd(North Star Fishing Co.Ltd)Aberdeen og omdøpt til «Grampian Star»
2008: Solgt til Technical Marine Support Services Ltd(Argo Ship Managem. & Services S.r.l.)Kingstown,St.Vincent & Grenadines. Omdøpt til «DP Star»
2012: Var fremdeles i fart
(Kilde: Skipsrevyen og sjohistorie.no)

Etter prøveturen holdt verkstedet en mottagelse på Grand Hotell, Senere på kvelden var det middag for en del innbudte på hotellet. Under mottagelsen var det en rekke taler, og KMV ble tildelt mange rosende og sikkert velfortjente ord for vel utført arbeid.

Disponent Ove Bergvoll sa seg meget fornøyd med de nye tekniske finesser tråleren er utstyrt med og håpet bare at det blir brukbart fiske fremover.

Tråleren skal ha 15 mann ombord, men i sommermånedene kjøres det med 13 mann, mens 2 da til enhver tid er på ferie. Mannskapet ombord er fra Harstad og nærmeste omegn.

Ytre Rolløya Fiskarsamvirke og Nordtrål driver under samme administrasjon og med «Rollanes» og de to trålerne Nordtrål vil de to selskapene beskjeftige 80 personer. Disponent Ove Bergvoll opplyser forøvrig at M/Tr. «Rollanes» fullt ferdig har kostet omkring 5 millioner kroner, så her satses det friskt på fisket.

Men la oss beskrive fartøyet nærmere.

Først hoveddimensjoner: Lengde overalt: 148,95 fot (45,4 m), bredde på spant: 30,18 fot (9,2 m), dybde i riss til tråldekk: 21,33 fot (6,5 m), lastekapasitet: 390 m3, bruttotonnasje: 299,35 tonn

Rederiet

Ytre Rolløya Fiskarsamvirke (YRF) var et trålerrederi i Harstad som ble stiftet 2. februar 1946.
Kjellvall Rolness var lagets første formann. I 1947 kjøpte YRF stortråleren «James Barrie» fra Hull i England for 510 000 kroner. Tråleren ble ombygd ved Kaarbøs Mek. Verksted i Harstad og fikk navnet «D/T Nord Rollnes».

Sommeren 1953 kjøpte laget enda en dampdrevet sidetråler fra England, «Bostoon Typhoon». Denne fikk navnet «D/T Rollanes».

Selskapet har senere gjennomgått en rekke fusjoner, blant andre med Sør-Troms Fiskeriselskap, og tok etter det navnet Ytre Rolløya. Fra mars 2010 finnes virksomheten under navnet Nergård Havfiske, et datterselskap i Nergård-konsernet
(Kilde: wikipedia)

Hovedmotoren er en Deutz Diesel på 1500 HK ved 350 omdr. pr. min. og driver 4 hydrauliske pumper og én generator via et FRAMO sentralgear. De to hjelpemotorene er også Deutz Diesel, hver på 150 HK ved 1500 omdr. pr. min. Trålvinsjen er av ny type (vil bli spesielt omtalt i vår neste utgave). Den er delt og har en samlet maksimal trekkraft på 23,2 tonn og tilsvarende hastighet på 56 m pr. min. Midlere trekkraft er 14,8 tonn og tilsvarende hastighet 88 m pr. min. I tillegg til at man kan sette ut trålen på bremsene på tradisjonell måte, kan utsettingen skje hydraulisk. Dette er en nyutvikling og gir langt bedre kontroll med at trålen kommer jevnt ut, idet man ved avlesning av trykket  i det hydrauliske systemet kan avstemme trålwirens lengde.

Båten er videre utstyrt med 2 stk. svipevinsjer, 2 stk. gilsonvinsjer, 2 stk. snottlevinsjer. Samtlige vinsjer bortsett fra snottlevinsjene er konstruert og levert av Kaarbøs Mek. Verksted A/S i samarbeid med Norwinch-gruppen som har levert det hydrauliske utstyret. På tråldekket er plassert en 3 tonns høytrykkscapstan. Skipet er utstyrt med både bunn- og flytetrålsutstyr. Samtlige vinsjer bortsett fra ankervinsjen er fjernstyrte. Arbeidsdekket er utstyrt med fiskebinger, utblødningsbinger, vaskemaskin for fisk og nødvendige transportband. Lasterom og kjøleromm er isolert, og kjølemasineriet er dimensjonert for en ytelse på 14400 kcal/h ved -10/+30 C.

Verftet

Kaarbøs Mek. Verksted A/S (KMV) var en forlengelse av Harstad Mek. Verksted (HMV) som ble grunnlagt 1895. Verftet ble aksjeselskap i 1932 og ble en betydelig arbeidsplass i Harstad frem til det gikk konkurs i 1988.På det meste var det 500 ansatte ved verftet.

Grunnlegger var Rikard Kaarbø. Sønnen Reidar Kaarbø, som var utdannet maskiningeniør, overtok bedriften. Verkstedet kom nå inn i sterk vekstperiode. Blant annet kjøpte han i 1907 Bodø Skipsverft.

I 1986 kjøpte det nordnorske oljeselskapet Norminol konkursboet til KMVs konkurrent i Harstad, Ejnar S. Nielsen Mek. Verksted A/S, sikret seg etter kort tid også aksjemajoriteten i KMV og slo sammen de to verkstedene under navnet Harstadverkstedene AS
(Kilde: lokalhistoriewiki.no).

Båtens radioutstyr omfatter sender, mottaker, vaktmottaker og 2 stk. VHF radiotelefoner. Navigasjonsutstyret består av 2 radarer og Decca Navigator. Selvstyringsanlegget er av gyro-typen. For fiskeleting er det installert ekkolodd og fiskelupe. Videre er båten utstyrt med kommandoanlegg og elektrisk logg.

Fartøyet er bygget til høyeste klasse i Det Norske Veritas og er isforsterket. Det er forøvrig bygget med samme linjer som «Myrefisk I» som ble levert av KMV høsten 1970, men er noe lengre.

Denne nye hekktråleren burde ha alle muligheter til å bli en av distriktets topptrålere.
(Skipsrevyen 1/1971)