Gå til innhold
Illustrasjon av «Polarbris»: Karstensen Skibsværft
Illustrasjon av «Polarbris»: Karstensen Skibsværft

Prosjektet med nye MS «Polarbris» har ført til et nært og intens samarbeid mellom rederi og verft.

Reder Kjell-Gunnar Hoddevik med partnere Johnny Årvik og Jan-Ove Langeland i rederiet Polarbris AS har bestilt et nytt 43,50 m snurrevadfartøy hos Karstensens Skibsværft A/S.

- Fartøyet blir topp-moderne og ha alt det nye innenfor maskineri, utstyr og utrustning. Prosjektet i sin helhet har blitt til et svært nært og intens samarbeid mellom rederi og verft, heter det i en pressemelding. 

Veletablert i norsk fiskerinæring 

Polarbris og Atlantic Longline tilhører Atlantic Seafish AS, som er veletablert i den norske fiskerinæringen, og driver for tiden den nokså nye MS «Atlantic», som ble levert fra Tyrkia i fjor. «Atlantic» Norges første og største kombinerte line- og snurrevadfartøy. Rederiet har dobbel kvote, noe som gjør det nødvendig med et ytterligere fartøy. 

I pressemeldingen uttrykker rederiet glede over å være i mål med avtalen med Karstensens Skibsværft, og gleder seg til å komme i gang med byggeriet: 

- Dette er første gang rederiet og verftet arbeider sammen, men allerede nå i de innledende fasene har det vært god og konstruktiv dialog. Det lyder godt for det fremtidige samarbeidet. 

Mest mulig miljøbesparende 

Fartøyet skal utrustes med elektriske vinsjer for best mulig effekt, og dermed også minst mulig miljøbelastning. 

Fremdrivingsanlegget er også prosjektert med hensyn til å redusere miljøbelastningen mest mulig, og det er gjort omfattende studier og vurderinger av ulike løsninger. 

I likhet med «Atlantic» skal også det nye fartøyet utrustes med Brunvoll nedsenkbar thruster. 

14 nybygninger i ordreboken 

Med denne kontrakten har Karstensens Skibsværft 14 nybygninger i ordreboken for levering i løpet av de to kommende årene. 

I 2021 har verftet levert åtte nybygg, alle skreddersydd for hvert enkelt rederi. 

«Polarbris» skal leveres i august 2023.