«Absalon» foto:militaryphotos.net

Piratene fikk hele verdens oppmerksomhet

Med kapringen av Very Large Crude Carrier «Sirius Star» (fullastet) antok piratvirksomheten utenfor Somalia nye dimensjoner. Og med verdens største oljeselskap, Saudi Aramco, som eier av skipets rederi økte mediatrykket ytterligere. Det brakte antall kaprede skip opp i 9 i løpet av 12 dager. «Sirius Star» befant seg 420 nautiske mil utenfor Somalias kyst på vei til Kapp det gode håp da angrepet fant sted.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I kjølvannet av dette fulgte flere kunngjøringer fra rederier om at de helt eller delvis ville omgå Aden gulfen fremover. Blant disse var Odfjell SE og A.P. Møller – Mærsk A/S. Sistnevnte dog med adresse til ikke hurtiggående skip, eller de med lavt fribord, eller hvis det ikke var eskorte gjennom det utsatte farvannet. Rederiet uttalte også “We believe that piracy in the Gulf of Aden is a threat to important international trade lanes and therefore an international security issue. It must be addressed by relevant authorities and the international community.”
Flere Asiatiske rederier vurderer likeledes hva de skal gjøre, og ett ville i hvert fall at skip fra Arabian Gulf/India området skulle holde seg minimum 2.000 mil fra Somalias kyst.
Intertanko gikk ut med støtte til de mange tankoperatørene som har til hensikt å unngå områder nær Somalias kystlinje/Aden gulfen. Det er mannskapets sikkerhet som er det viktigste. Organisasjonen mener at trengs øyeblikkelig handling fra regjeringene med mer marine og militær støtte for å beskytte skip som opererer i disse vitale handelsrutene.
Unnslapp
Få dager senere ble den britiske tankeren «Trafalgar» nær kapret da den ble forfulgt av åtte speedbåter, men redningen ble den tyske fregatten Karlsruhe som 12 mil unna sendte ut et helikopter for å skremme piratene – og lykkedes.
Løsepenger/frigivelse
Piratene var raskt ute med kravet for frigivning av «Sirius Star», nemlig $25 millioner med 10 dagers frist til å innfri kravet. Men etter noen få dager ble beløpet redusert til $15 millioner. En pirat som kalte seg Mohammad Said uttalte til Agence France-Presse via satellitt telefon at rederiet, Vela International, ville stå overfor katastrofale konsekvenser hvis det ikke betalte beløpet innen fristen.
Samtidig som de somaliske piratene reduserte kravet for «Sirius Star» fra $25 til $15 millioner, ble også kravet for ukrainske «Faina» (som ble kapret 25. september med 33 russisk bygde tanks pluss anti-air systemer, rocket launchers og ammunisjon ombord) satt ned til $3 mill. Opprinnelig var det på $35 millioner, et tall som senere ble redusert til $8 mill. Og noen dager senere kom meldingen om at det var inngått en avtale for frigivning av «Faina». Løsesummen ble ikke offentliggjort.
Omtrent samtidig ble det Malta registrerte lasteskipet «Centauri» frigitt med 25 filippinske sjøfolk ombord. Ingen av dem var skadet, meldes det. Skipet ble kapret to måneder tidligere.

According to information received by IMO, the attackers usually employ one of two methods: they either attack ships on the high seas, often at considerable distances from the shore, making use of so-called “

mother ships” (as was the case in the audacious hijacking of the fully laden VLCC Sirius Star in the Indian Ocean some 450 nautical miles from the coast of Kenya); or they attack (and hijack) ships in Somalia’s territorial sea, sometimes under the watchful eyes of warships outside those waters but, until the adoption of resolution 1816, not empowered to intervene for fear of breaching international law.
Mitropoulos paid tribute to the efforts of members of the international community, alliances of States and regional organizations, NATO and the European Union in particular, to address the issue by dispatching naval forces and military aircraft to patrol the vast area off the coast of Somalia and in the Gulf of Aden and by escorting vessels used by the World Food Programme to provide humanitarian relief to the Somali people. But he added that, because of the extensive coastline of Somalia (2,105nm or 3,898 kilometres in total of which 659nm or 1,204km in the Gulf of Aden), there was a need for as many naval vessels and military aircrafts as possible for the task to be carried out effectively.”
Sikkerhetsvakter ombord
Den amerikanske marine, og andre, anbefaler rederiene om å arrangere med bevæpnede vakter ombord for å forhindre piratangrep. Men både rederiene og internasjonale maritime organisasjoner er imot en slik idé. De er redd for at en slik utvikling kun vil føre til enda mer avansert utstyr hos piratene som har råd til å skaffe seg dette. Det er dessuten ikke tillatt i henhold til mange flaggstaters regelverk, ei heller av mange lands havnemyndigheter.
Og rederiene mener at i henhold til FNs regelverk er det en forpliktelse om å holde havets handelsveier åpne for kommersiell sjøfart.
Men selv med sikkerhetsvakter er man ikke trygg, for Kjemikalietankeren «Biscaglia» hadde tre ubevæpnede sikkerhetsvakter ombord, men selv disse klarte ikke stoppe piratene og måtte bli plukket opp av et fransk redningshelikopter. Piratene brukte rifler og rakettgranater og kapret skipet i slutten av november.
«Absalon»
Mange land har sendt marine fartøyer for å assistere internasjonal skipsfart, men såvidt vites er det kun Danmark i Norden som deltar, og det med fregatten «Absalon» som har vært i posisjon siden september og har hatt mer enn nok å bestille. Fregatten med lengde på 137,6 meter ble bygget ved Odense Staaskibsværft i 2004 og var omtalt i SR nr. 4/2004.
Bruk av AIS
Sjøfartsdirektoratet anbefaler skipsførere som opererer i de angitte områder å vurdere endringer i bruk av AIS. Dette for å unngå at potensielle piratgrupper eller “mothercrafts” kan benytte AIS til å identifisere fartøy, kurs og hastighet. Følgende tilrådninger med kommentarer bes vurdert;
Alternativ 1.
Norges Rederiforbund har gitt ut anbefaling om å operere med AIS delvis aktivert ved at skipet kun sender posisjonsangivelse og ingen annen skipsinformasjon. Dette for at den tilstedeværende koalisjonsstyrke skal ha bedre oversikt over trafikkbildet og bedre forutsetninger for å yte eventuell bistand etter anmodning.
Alternativ 2.
Operere med AIS deaktivert.