Palfinger har utstyrt verdens mest avanserte forskningsfartøy. Foto: Palfinger

Palfinger utstyrer verdens mest avanserte forskningsfartøy

OceanX lanserte nylig et nytt, enestående vitenskapelig forsknings-, medieproduksjon- og letefartøy - «OceanXplorer». Med en rekke skreddersydde utstyr er Palfingers marinevirksomhet en av de største leverandørene om bord på verdens mest avanserte forskningsfartøy.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Våre dyktige ingeniører jobbet tett med OceanX-teamet, slik at alle krevende krav til håndtering av undervannsfartøyene ble oppfylt, sier Sverre Mowinckel-Nilsen, salgsdirektør for Palfingers marine- og håndteringsløsninger, blant annet utviklingen av en 40-tommers skreddersydd A-ramme designet for lansering og utvinning av OceanXs «Nadir» og «Neptune».

For å sikre best mulig håndtering av disse to Triton-nedsenkbare fartøyene samt den autonome frittsvømmende “Remus”, er OceanX avhengig av løsninger levert av Palfinger.

Den mest avanserte A-rammen

- I starten av 2016 ble vi kontaktet av OceanX-teamet der vi inviterte oss til å designe et topp moderne sjøsetting- og gjenopprettingssystem for undervannsfartøyene som skal brukes om bord, sier Sverre Mowinckel-Nilsen. 

Foto: Palfinger

Resultatet har blitt den mest avanserte A-rammen som noensinne er installert om bord på et vitenskapelig forskningsfartøy. Å ha en SWL på 40T, 20T i personelløftemodus, har gitt en A-ramme som dekker alle kravene fra OceanX både nå og for fremtiden. A-rammedesignet gir et arbeidsområde langt bedre enn noen annen konvensjonell A-rammedesign, spesielt basert på å kunne nå helt inn på dekk for service og vedlikehold.

For å overholde A-ramme leveransen har Palfinger også levert en 10T slepevinsj for bruk til å slepe undervannsfartøyene under gjenopprettingsoperasjoner og en 10T Active Heave Compensated (AHC) nødgjenvinningsvinsj. AHC-vinsjen er i stand til å arbeide ned til 1500 meters vanndyp og vil bli brukt til å gjenopprette undervannsfartøyene i nødstilfeller. For håndtering av stykkgods ombord leverte Palfinger en 30T offshore kran med knokebom.

- Det har vært en stor glede å jobbe tett med OceanX-teamet for dette prosjektet. De vet hva de vil, de trengte bare å finne en leverandør som kunne gjøre det umulige mulig, sier Mowinckel-Nilsen. Akkurat nå er RV «OceanXplorer» på jomfrutur til Rødehavet for å studere de globale oppvarmingsresistente superkorallene som finnes i regionen.

Havet er ukjent

Fra kontrollrommet om bord. Foto: Palfinger

Selv om menneskeheten har landet på månen og sendt oppdrag til Mars og andre planeter, er den store ukjente naboen akkurat her, på jorden. Det er havene der 80% fremdeles ikke er kartlagt. Livet under havoverflaten forblir nesten like fremmed for oss som den mørke siden av Månen.

OceanX - et team av forskere, forskere og filmskapere - fant nye arter, fikk det aller første opptaket av den unnvikende gigantiske blekkspruten på dypt vann og var de første til å utforske det dype havet rundt Antarktis. For å fortsette arbeidet og dokumentarfilmene har det som tidligere var et petroleumsstøtte- og kartleggingsskip blitt fullstendig ombygget ved Damen Shiprepair i Nederland til det mest avanserte letefartøyet, forsknings- og mediefartøyet som noensinne er bygget, RV «OceanXplorer».