Den påbudte seilingsleden som gjelder fra Vardø til Røst i Nord-Norge er verdens lengste sammenhengende seilingssone.

Påbudt seilingsled reduserer risikokostnader

Den påbudte seilingsleden utenfor norskekysten reduserer risikokostnader ved seilas i dårlig vær under gitte vindforhold med nesten 50 prosent. Dette konkluderer en EU-rapport som skal presenteres i Genova, Italia, i september.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Dette understøtter beslutningen Norge og IMO gjorde om etablering av en seilingssone utenfor Nord-Norge. Rapporten bygger også opp under de planer som nå foreligger om å forlenge seilingssonen sørover langs vestlandskysten, sier regiondirektør John Erik Hagen i Kystverket.
Fra 1. juli i fjor innførte Fiskeri- og kystdepartementet påbudte seilingsleder for risikotrafikk i området mellom Vardø til Røst. Ledene er cirka 30 nautiske mil fra kysten og gjelder tankskip og lasteskip i internasjonal fart på 5000 bruttotonn eller mer. Den økte avstand fra land gir norske myndigheter bedre muligheter til å sette i verk nødvendige tiltak dersom et fartøy skulle komme i vanskeligheter og ha behov for assistanse.
- Regjeringen vil arbeide for å få fastsatt påbudte seilingsleder langs Vestlandet for å få mer kontroll med trafikken og flytte farlig og forurensende last lengre ut fra kysten, sa statssekretær Vidar Ulriksen i Fiskeri- og kystdepartementet på Logistikkdagen 2007 i Bergen.
Utvikler sjøsikkerhetskonsepter
EUs største maritime prosjekt, Maritime Navigation and Information Services (MarNIS), som omfatter deltakere fra de fleste EU-land og Norge, har siden 2004 på oppdrag fra EU-kommisjonen utviklet nye konsepter for ytterligere bedret sjøsikkerhet og tiltak for vern av miljøet. Prosjektet er på 160 millioner kroner og avsluttes ved årsskiftet.

To tekniske koordinatorer fra MarNIS-prosjektet presenterte 16. april funnene fra analysen til regiondirektør John Erik Hagen som av EU-kommisjonen er utnevnt som en av styrerepresentantene i prosjektet. Sammen med Bjørn Erik Krossnes fra Kystverkets hovedkontor deltok han i Fiskeri- og kystdepartmentets delegasjon under behandlingen av saken i FNs sjøsikkerhetsorganisasjon IMO. Rapporten vil i sin helhet bli presentert på et større internasjonalt møte i Italia i september.