Gustav Erik Blaalid er juryleder for Ship of the Year. Foto: Helge Martin Markussen

På tide å nominere kandidater

Jakten på Ship of the Year 2020 er i gang, og nå er det på tide å nominere din kandidat til å vinne den prestisjefylte prisen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I 2019 var det Color Line sitt nybygg «Color Hybrid» som fikk utdelt prisen av statssekretær i Klima- og miljødepartementet Sveinung Rotevatn under Nor-Shipping. Det var første gang en representant fra det departementet fikk æren av å dele den ut. 

- «Color Hybrid»  baner vei for en ny æra i ro-pax-segmentet med tekniske løsninger som går langt i det grønne skiftet, sa juryens leder, og ansvarlig redaktør i Skipsrevyen, Gustav-Erik Blaalid under utdelingen. 

Disse skipene har vunnet “Ship of the Year”

2019: «Color Hybrid» 

2018: «Future of The Fjords» 

2017: «NKT Victoria» 

2016: «Vision of the Fjords» 

2015: «Skandi Africa» 

2014: «Ampere» 

2013: «Seven Viking» 

2012: «Far Solitaire» 

2010: «Skandi Aker» 

2009: «Far Samson» 

2008: «Island Wellserver» 

2007: «Normand Seven» 

2006: «Bourbon Orca» 

2004: «Viking Avant» 

2003: «G.O Sars» 

2002: KV «Svalbard» 

2001: «The World» 

2000: «Glutra» 

1999: «Geco Eagle» 

1998: «Pasipahe» 

1997: «Bow Faith» 

Det var til slutt tre skip som ble nominert til å vinne prisen. Foruten vinneren var også verdens største brønnbåt, «Ronja Storm» og Hurtigrutens nye flaggskip «Roald Amundsen» blant de tre. På Skipsrevyens nettsider var det et enorm engasjement, og flere titusener av stemmer kom inn på lesernes favoritter. 

Juryen er i gang med å finne neste års vinner, som skal få prisen under SMM i Hamburg i september, og de trenger din hjelp. 

Alle kan sende inn forslag

Alle kan sende inn forslag til Ship of the year, og det er enkelt å foreslå nettopp ditt skip til å vinne prisen. En mail med skipets navn som du sender til redaksjon@skipsrevyen.no er alt du trenger å gjøre for å foreslå din kandidat. 

- Skipet må bygges eller være under bygging eller leveres av et norsk verft i løpet av 2020. Det vil si at alle skip som også er under bygging,  eller som er planlagt bygget ved et norsk verft i 2020 kan delta i konkurransen, understreker juryleder Gustav Erik Blaalid.

Skipsrevyens pris “Ship of the year” ble innstiftet i 1997 har utviklet seg til å bli en av de mest prestisjefylte og gjeveste prisene i maritim sektor. “Ship of the year” foreslås av Skipsrevyens lesere, og en fagjury foretar den endelige utvelgelsen. 

Innovasjon er et av hovedkriteriene for juryen.