Illustrasjonsfoto

Ordretørke ved norske verft

Mens norske skipsverft lenge har hatt sin fulle hyre med å ordne køen av ivrige redere som vil bygge nye offshoreskip, er det i år bare bestilt seks nybygg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Usikkerheten rundt oljepris og krisen i finansnæringen får mange skipsredere til å sitte på gjerdet. Bestillinger av nye offshoreskip blir utsatt. Dessuten har skipsverftene velfylte ordrebøker til langt ut i 2011 og trenger dermed litt til å svelge unna. Langsiktige fastpriskontrakter har ført til økonomiske problemer hos flere skipsverft.

Skyhøye rater
– Stansen i nykontraheringer av skip er ikke enestående for verken norske verft eller for offshorefartøyer. Dette ser vi i hele skipsfartsnæringen, sier skipsmegler Arne Wendelbo Aanensen i meglerfirmaet RG Hagland i Haugesund til Aftenbladet. Aanensen legger til at det spesielle for offshorebransjen er at utleieratene for skip for øyeblikket er rekordhøye.
– Det er dessuten lite som tyder på at etterspørselen etter nye offshorefartøyer vil avta vesentlige i tida framover, sier Wendelbo Aanensen.
Finansiering
For snaut ett år siden var kontrahering av nye kostbare offshorefartøyer til 500 millioner kroner eller mer ved norske verft en alminnelig nyhet som bare ble registrert. I løpet av de siste månedene er det blitt nokså oppsiktsvekkende at norske verft kan skrive nye ordrer inn i bøkene sine. Finansieringsproblemer hos både verft og rederier er noe av bakgrunnen for ordretørken. Banker har fått dårligere med ledig kapital. Mange større banker er avhengig av å låne inn penger fra utlandet hvor finanskrisen har slått enda hardere til.
Utsettelser
– I dagens situasjon er det de veletablerte, tradisjonsrike og solide rederiene som har minst vanskeligheter med å sy sammen finansieringspakker, sier skipsmegler Tord Stemland i Seabrokers i Stavanger. Han legger til at nye rederier, som oppsto på mer finansielt grunnlag, nå sliter mer med å skaffe kapital.
– Dette kan bety at ikke alle skip, som er bestilt kommer til å bli bygd. I beste fall vil flere prosjekter bli utsatt, sier Stemland.
Sitter på gjerdet
– Men samtidig er det mange rederier som har gjort det godt gjennom flere år og som har velfylte bankkonti, sier Wendelbo Aanensen hos RG Hagland. Han legger til at disse rederiene sitter nå på gjerdet for å se hvilke sjanser som byr seg.
– Her vil trolig by seg muligheter til å overta nye skip eller til å overta nybyggingskontrakter. Dersom verft sliter økonomisk eller enda til går konkurs, kan nybyggingskontrakter komme på billigsalg.
Eller dersom rederier sliter med finansieringen, kan nye skip eller nybyggingskontrakter by seg frem til gunstige vilkår, sier Wendelboe Aanensen.

Uvanlige nyheter
I øyeblikket ser det ut til at finansieringspakker er nøkkelen. Rederiet DOF, (District Offshore i Austevoll) sendte nylig ut børsmelding om at finansiering av nye skip som skal bygges i Brasil, nå er ordnet. Forkynning av slike begivenheter skal være et helt nytt fenomen i bransjen. I Norge har det offentlige ulike virkemidler, som kan hjelpe i gang nye skipsbyggingsprosjekter. Eksportfinans kan gi rimelige lån til rederier, men krever samtidig garanti fra en større kommersiell bank. Garantiinstituttet for eksportkreditt, Giek, kan også bidra med lånegaranti til rederiet. Giek kan også stille garantier til banker som gir byggelån til verft.

Kilde: Aftenbladet.no