Odfjell oppgraderer for en mer bærekraftig flåte

De siste årene har utvalgte Odfjell-skip gjennomgått en omfattende oppgradering, med en banebrytende effekt i energieffektivitet og generell kvalitet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Odfjell sine skip seiler verden rundt, gjennom ulike økosystemer og værsituasjoner. Dette tærer på skipene, og det tærer på miljøet.

Rederiet derfor jobber kontinuerlig for å redusere flåten sine øko-avtrykk, og har tatt initiativ til en rekke prosjekter for å bli mer miljøvennlige og energieffektive.

Gjennom flere år har selskapet investert i miljøvennlig teknologi som gir bemerkelsesverdige resultater: Siden 2009 har Odfjell økt energieffektiviteten for sin egen operative flåte med 30%. Blant disse initiativene er en oppgradering av propulsjonssystemer.

Oppdateringen dekker:

  • Propellblad
  • Ror-hode. Hodet blir sveiset til roret for å minimere energitap ved å redusere turbulens og gjenopprette energi fra propellstrømmen
  • Hovedmotor
  • Turbolader
  • Akselgenereringsutstyr
  • Maskineri
  • Skrogbelegg med høykvalitets silikonmaling
  • Miljøakseptabelt smøremiddel (EAL)
  • System for ballastvannbehandling

Intern innovasjon setter ny standard

Prosjektet ble lansert i 2015 etter flere år med dedikert forskning. Konseptet er utviklet av Odfjell, i samarbeid med MAN Diesel & Turbo, Grenaa Motorfabrik, Marintek og ABB AS Turbocharging. Prosjektet er et unikt, høyeffektivt oppgraderingsprogram for rorsystem, propeller og hovedmotorer

- Dette prosjektet viser Odfjell fra sin beste side; det er et resultat fra sann laginnsats og demonstrerer kompetansen blant medarbeiderne våre, sier Kristian Mørch, CEO i Odfjell.

– Skipene er løftet til et nivå som når opp til– og går forbi – dagens forventninger til energieffektivitet og miljøvennlighet, legger han til 

Alder sier ingenting

Den første oppgraderingen er gjennomført på skipene i de Odfjell-eide Kværner og Polen-klassene. Kværner-skipene ble levert fra verftet på 1990-tallet, Polen-skipene fra 2003 til 2007. Alderen i seg selv er ingen måleenhet for skipenes unike kvaliteter og Odfjell ville sikre at kvalitetstonnasje blir holdt i aktiv drift i mange år.

Når oppgraderingen er gjennomført er fartøyene blant verdens mest energieffektive kjemikalietankskip. Skip over 20 år er nå på samme nivå som fartøy som blir bygget i dag, og oppnår den høyeste poengsummen på RightShips energivurdering, A+.

- Vi er involvert i mange prosjekt relatert til energisparing og reduksjon av utslipp. Odfjell er blant dem som viser stor teknologisk interesse og vilje til å iverksette energisparende tiltak for å redusere utslipp, sa Dr. Kourosh Koushan, Research Manager hos Marintek da prosjektet ble lansert.

Nye propellblader og ror-pære er installer på «Bow Star» Foto: Alessio Contran

«Bow Clipper» var blant de første fartøyene som ble oppgradert tilbake i 2015. Det 40,000 dwt Kværner-skipet har vært en fast del av Odfjell siden hun ble levert fra verftet i 1995. Kværner-skipene var – og er – de mest avanserte kjemikalietankskipene i verden, spekket med avansert teknologi. Men teknologi utvikler seg og alder setter merker, så etter 20 år i drift var det på tide med en oppgradering.

Bedre enn forventet

Installasjonen gikk etter planen, men selv om testing hadde blitt utført underveis, var effekten av oppgraderingen fortsatt ikke 100% bevist. Odfjell ville verifisere resultatene i en fullskala test: «Bow Clipper» var fullastet med flere tusen tonn mer enn den første sjøtesten og ble sendt direkte fra verftet til Middelhavet.

Resultatene var bedre enn forventet: mer enn 20% mindre drivstoff-forbruk, med tilsvarende redusert utslipp.

Fire år senere var de første resultatene verifisert hver dag for alle de 19 skipene som gjennomførte oppgraderingen. Alle oppnådde betydelige kutt i utslipp og bunkerutgifter.

De siste skipene ut var «Bow Star» og «Bow Flower» . I april var «Bow Star» , et 40,000 dwt Polen-skip bygget i 2004, klar for sitt 15-års drydock, og gjennomgikk en komplett make-over på Chengxi Shipyard i Kina. I mai fulgte «Bow Flower», et av Kværner-skipene som ble bygget i 1994.

Under tilsyn av Odfjells Tekniske Superintendents Alessio Contran og Bård Lysen, er ror-pære, nye propellblader og ballastvann-system installert. Skroget er dekket med spesial silikonmaling, hovedmotoren er overhalt og nedjustert fra 12,750 kW til 9,500 kW for utslipp og konsumoptimalisering (Specific Fuel Oil Consumption). Baugpropellen/thruster er erstattet med en ny for bio-oljekompatibilitet (Environmental Acceptable Lubricant), og fortøyningsarrangementet er justert etter den nye Panamakanalen sine krav.

Sluttresultat: De to skipene i Odfjells kjerneflåte viser seg i en splitter ny utgave, klar til å seile i mange nye år.

Med dette oppgraderingsprogrammet og med utvalget av de helt nye fartøyene som kommer inn i flåten i disse dager, opererer Odfjell en av de mest miljøvennlige flåtene i kjemikalietanksegmentet.

Odfjell fortsetter arbeidet med å redusere sine miljøavtrykk. Resultatene beviser at å investere i miljøvennlig teknologi ikke bare er bra for miljøet, men sikrer også en trygg drift, lengre liv for skipene – og er kostnadsbesparende. Grønne tiltak fører ikke til røde tall.