Gå til innhold
Annonse

Odfjell oppgraderer for en mer bærekraftig flåte

De siste årene har utvalgte Odfjell-skip gjennomgått en omfattende oppgradering, med en banebrytende effekt i energieffektivitet og generell kvalitet.

Annonse

Odfjell sine skip seiler verden rundt, gjennom ulike økosystemer og værsituasjoner. Dette tærer på skipene, og det tærer på miljøet.

Rederiet derfor jobber kontinuerlig for å redusere flåten sine øko-avtrykk, og har tatt initiativ til en rekke prosjekter for å bli mer miljøvennlige og energieffektive.

Gjennom flere år har selskapet investert i miljøvennlig teknologi som gir bemerkelsesverdige resultater: Siden 2009 har Odfjell økt energieffektiviteten for sin egen operative flåte med 30%. Blant disse initiativene er en oppgradering av propulsjonssystemer.

Oppdateringen dekker:

  • Propellblad
  • Ror-hode. Hodet blir sveiset til roret for å minimere energitap ved å redusere turbulens og gjenopprette energi fra propellstrømmen
  • Hovedmotor
  • Turbolader
  • Akselgenereringsutstyr
  • Maskineri
  • Skrogbelegg med høykvalitets silikonmaling
  • Miljøakseptabelt smøremiddel (EAL)
  • System for ballastvannbehandling

Intern innovasjon setter ny standard

Prosjektet ble lansert i 2015 etter flere år med dedikert forskning. Konseptet er utviklet av Odfjell, i samarbeid med MAN Diesel & Turbo, Grenaa Motorfabrik, Marintek og ABB AS Turbocharging. Prosjektet er et unikt, høyeffektivt oppgraderingsprogram for rorsystem, propeller og hovedmotorer

- Dette prosjektet viser Odfjell fra sin beste side; det er et resultat fra sann laginnsats og demonstrerer kompetansen blant medarbeiderne våre, sier Kristian Mørch, CEO i Odfjell.

– Skipene er løftet til et nivå som når opp til– og går forbi – dagens forventninger til energieffektivitet og miljøvennlighet, legger han til 

Alder sier ingenting

Den første oppgraderingen er gjennomført på skipene i de Odfjell-eide Kværner og Polen-klassene. Kværner-skipene ble levert fra verftet på 1990-tallet, Polen-skipene fra 2003 til 2007. Alderen i seg selv er ingen måleenhet for skipenes unike kvaliteter og Odfjell ville sikre at kvalitetstonnasje blir holdt i aktiv drift i mange år.

Når oppgraderingen er gjennomført er fartøyene blant verdens mest energieffektive kjemikalietankskip. Skip over 20 år er nå på samme nivå som fartøy som blir bygget i dag, og oppnår den høyeste poengsummen på RightShips energivurdering, A+.

- Vi er involvert i mange prosjekt relatert til energisparing og reduksjon av utslipp. Odfjell er blant dem som viser stor teknologisk interesse og vilje til å iverksette energisparende tiltak for å redusere utslipp, sa Dr. Kourosh Koushan, Research Manager hos Marintek da prosjektet ble lansert.

Nye propellblader og ror-pære er installer på «Bow Star» Foto: Alessio Contran
Nye propellblader og ror-pære er installer på «Bow Star» Foto: Alessio Contran

«Bow Clipper» var blant de første fartøyene som ble oppgradert tilbake i 2015. Det 40,000 dwt Kværner-skipet har vært en fast del av Odfjell siden hun ble levert fra verftet i 1995. Kværner-skipene var – og er – de mest avanserte kjemikalietankskipene i verden, spekket med avansert teknologi. Men teknologi utvikler seg og alder setter merker, så etter 20 år i drift var det på tide med en oppgradering.

Bedre enn forventet

Installasjonen gikk etter planen, men selv om testing hadde blitt utført underveis, var effekten av oppgraderingen fortsatt ikke 100% bevist. Odfjell ville verifisere resultatene i en fullskala test: «Bow Clipper» var fullastet med flere tusen tonn mer enn den første sjøtesten og ble sendt direkte fra verftet til Middelhavet.

Resultatene var bedre enn forventet: mer enn 20% mindre drivstoff-forbruk, med tilsvarende redusert utslipp.

Fire år senere var de første resultatene verifisert hver dag for alle de 19 skipene som gjennomførte oppgraderingen. Alle oppnådde betydelige kutt i utslipp og bunkerutgifter.

De siste skipene ut var «Bow Star» og «Bow Flower» . I april var «Bow Star» , et 40,000 dwt Polen-skip bygget i 2004, klar for sitt 15-års drydock, og gjennomgikk en komplett make-over på Chengxi Shipyard i Kina. I mai fulgte «Bow Flower», et av Kværner-skipene som ble bygget i 1994.

Under tilsyn av Odfjells Tekniske Superintendents Alessio Contran og Bård Lysen, er ror-pære, nye propellblader og ballastvann-system installert. Skroget er dekket med spesial silikonmaling, hovedmotoren er overhalt og nedjustert fra 12,750 kW til 9,500 kW for utslipp og konsumoptimalisering (Specific Fuel Oil Consumption). Baugpropellen/thruster er erstattet med en ny for bio-oljekompatibilitet (Environmental Acceptable Lubricant), og fortøyningsarrangementet er justert etter den nye Panamakanalen sine krav.

Sluttresultat: De to skipene i Odfjells kjerneflåte viser seg i en splitter ny utgave, klar til å seile i mange nye år.

Med dette oppgraderingsprogrammet og med utvalget av de helt nye fartøyene som kommer inn i flåten i disse dager, opererer Odfjell en av de mest miljøvennlige flåtene i kjemikalietanksegmentet.

Odfjell fortsetter arbeidet med å redusere sine miljøavtrykk. Resultatene beviser at å investere i miljøvennlig teknologi ikke bare er bra for miljøet, men sikrer også en trygg drift, lengre liv for skipene – og er kostnadsbesparende. Grønne tiltak fører ikke til røde tall.

Arbeidere fra verftet og mannskaper fra Odfjell foran en fornyet «Bow Flower». Foto: Bård Lysen
Arbeidere fra verftet og mannskaper fra Odfjell foran en fornyet «Bow Flower». Foto: Bård Lysen
Annonse