Lasteskipet MS «Rondane» er fremdeles i fart. Faksimile fra Skipsrevyen nr.1/1972

Nytt serieskip fra Båtservice Verft A/S

Skipsrevyen nr. 1/1972: MS «Rondane» - det femte i 14-skipsserien

Rederi A/S Almora, Oslo, overtok i desember sitt nye lastefartøy, MS «Rondane», som var byggnr. 573 fra Båtservice Verft A/S, Mandal. Skipet inngår i 14-skipsserien som Båtservice-gruppen har i bestilling fra norske og utenlandske redere, en serie som er planlagt å skulle leveres innen et tidsrom på vel et og et halvt år.

Fakta og historie

1971: «Rondane» overleveres til Rederi A/S Almora (Odd K. Mortensen) Oslo
1978: Solgt til P/R Thalassa (Karl Runar Johansson) Skärhamn, Sverige nytt navn «Thalassa»
1994: Ny eier: J. R. Shipping A/B, Skärhamn, Sverige
1999: Ny eier: Iovannis Papadopoulos Dredging SA (Strand Sh. A/S-Sea Partner A/S) Oslo
2000: Ny eier: Serenade Shipping Ltd (Strand Shipping A/S) Gibraltar, tar tilbake «Rondane»
2002: Serenade Shipping Ltd (Sea Partner A/S) Gibraltar, nytt navn,  «Libero»
2003: Ny eier: New Haven Shipping (Sea Partner A/S) Gibraltar
2004: Ny eier: Brookes & Partners Ltd (Eestinova OU) Portsmouth, Dominica, skifter navn til «Fairplay»
2014: Brookes & Partners Ltd (CarStone Management) Ukjent flagg
2017: Fremdeles i fart
(Kilde:sjohistorie.no)

Skipet er singledekket lasteskip på ca. 3000 tonn d.w. og ca.1599 brt. Det er bygget til klasse i DNV + 1A1 IS C og EO, og de viktigste dimensjonene er:

Lengde o.a. 79,98 m
Lengde p.p. 74,50 m
Bredde 13,75 m
Dybde t.h.d. 6,52 m

Lasteromskapasitet er 139 500 kubikkfot grain og 127 500 kubikkfot bale, og tankkapasiteter er oppgitt til ca 50 kubikk ferskvann, ca. 745 kubikkmeter vannballast og ca. 247 kubikkmeter bunkers. Lasterommenes lengde er henoldsvis 29,09 m og 25,90 m med hver sin luke av typen Single Pull “M”. Lasteutstyret omfatter 4 bommer, hver med en løfteevne på 5 tonn, med Møllerblokker i riggen, og dekksmaskineriet består av 4 lastevinsjer à 3 tonn, 4 toppvinsjer à 2,6 tonn. 4 bomsvingervinsjer, ankerspill og capstan.

Hovedmotroen er en Deutz diesel, type SBV6M 358, som yter 2000 HK v/300 o/min., koplet til vripropellanlegg. Hjelpemotorene, 2 stk., hver på 180 HK, er koplet til generatorer, 2 stk. hver på 120 kVA, og havneaggregatet er på 64 HK tilkoplet generator på 47,5 kVA. Styremaskinen er en Tenfjord, og servicefarten er på ca. 13 knop.

De elektroniske instrumenter omfatter Decca radar, ekkolodd, 100 W radiotelefon kombinert med radiopeiler, VHF, gyrokompass med autopilot og Decca Navigator.

Innredningen er laget med henblikk på totalt 17 manns besetning og består av 4 doble, 8 enkle og kapteins-lugar, med sykelugar i tillegg.

De to livbåtene har kapasitet for henholdsvis 18 og 17 personer samt en flåte sertifisert for 20 personer.’