F.v.: Fritz Borgen, prosjektleder i Fjord 1, Svein Olav Senneset, fungerende leder nybygg i Fjord 1 og daglig leder i Havyard Leirvik AS, Karsten Sævik. Foto: Havyard

Ny kontrakt for Havyard Leirvik

Havyard Leirvik skal stå for ombyggingen av bilferjen MF «Lote», som skal benyttes i sambandet Skarberget-Bognes i Nordland fylke.

Publisert Sist oppdatert

Forutsetningen for tildelingen av kontrakten har vært at sambandet skal betjenes med utslippsfrie ferjer. 

- Dette er en viktig kontrakt for Havyard Leirvik og representerer den første, større ombyggingskontrakten etter at verftet avslutter et stort nybyggingsprogram, heter det i en pressemelding. 

Satser på ombygging og reparasjonsmarkedet

Som følge av det Havyard Leirvik betegner som svært store prosjekter, ble det besluttet at selskapet for en periode først og fremst skal satse på prosjekter innenfor ombygging og reparasjoner. 

Ifølge daglig leder Karsten Sævik, er det derfor svært gledelig at verftet vinner en slik kontrakt nå i direkte fortsettelse av pågående nybyggingsprogram. 

- MF «Lote» skal gjennomgå en større ombygging hvor driften skal legges om fra diesel-mekanisk til batteridrevet fremdrift, forteller fungerende leder for nybygg Fjord 1, Svein Olav Senneset. 

November 2021

Fremdriftssystemet leveres av Norwegian Electric System (Hav Group), og oppstarten av prosjektet er beregnet til november 2021. 
Fartøyet har i dag fire fremdrifts-thrustere som drives av fire dieselmotorer; disse skal nå byttes ut med elektriske motorer som forsynes fra et stort batterisystem. Dette er samme type teknologi som flere andre ferjer drives med i dag.