- Norske sjøfolk slik vi kjenner dem i dag vil forsvinne, tror Hans Kristian Haram i Shortsea Promotion Centre. Foto: Shortsea Promotion Centre.

-Norske sjøfolk vil forsvinne

-Norske sjøfolk vil trolig forsvinne. For Norge som havnasjon er det likevel avgjørende å beholde rederier og skip under norsk flagg. Det sier daglig leder i Shortsea Promotion Centre Hans Kristian Haram til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– I dag er det ikke mulig for en norsk lettmatros å kunne konkurrere med den billige arbeidskraften som tilbys på verdensmarkedet, sier Haram. – Den norske sjømannen slik vi kjenner ham i dag vil derfor trolig bli borte.

–Automatiseringen av skip vil virke i samme retning, sier Haram. – Samtidig vil det skapes mange nye jobber innenfor automatiseringen av skip. Jobber som Norge trenger og tjener mye mer på enn tradisjonelle sjømannsjobber. Enten kan vi tenke at automatiseringen er en trussel, eller vi kan tenke at dette vil vi være med på å styre og lede an i utviklingen av, når teknologien først gjør det mulig.

Avgjørende for Norge som havnasjon

– Imidlertid er det helt avgjørende  for Norge som havnasjon at vi fortsatt opprettholder flest mulig rederier med størst mulig tonnasje under norsk flagg, sier Haram. – I FN stemmer nasjonene proporsjonalt i forhold til sin tonnasje. Norge er en sjøfartsmessig stormakt. Både markedsmessig og renomemessig for havnasjonen Norge betyr det også mye at vi har størst mulig norskflagget flåte gjennom NOR og NIS.

Norske rederier har store skattefordeler, men bidrar likevel til verdiskapingen

– Norske rederier nyter store skattefordeler i Norge, med blant annet fritak for skatt på overskudd fra skipsfartsvirksomhet og heller ikke beskatning på gevinst av finansielle eiendeler, påpeker Haram. –Tilsvarende ordninger finnes også for rederier i andre land, sier Haram.

– Politikerne snakker bare ikke for høyt om det. Ut fra et sosialistisk perspektiv må jo dette være noe av den største forskjellsbehandlingen som finnes, men de norske politiske partiene fra Høyre til Venstre og til og med Arbeiderpartiet har godtatt en slik ordning, ut fra hensynet til at de mener at norske skip og rederier tilfører så stor verdiskaping ellers til det norske samfunnet. Leser vi konjunkturrapporten så ser vi at 15 prosent av Norges verdiskaping kommer fra havet. Rederiforbundet regner med at 100.000 arbeidsplasser i Norge er knyttet til maritim sektor. Det betyr selvsagt også betydelige skatteinntekter til Norge. Det er mange norske arbeidsplasser som er knyttet til skip og sjø, se på verftene og leverandørindustrien. Se på selskaper som Kongsberg, DNVGL, bank og forsikring og megling for å nevne noen. Det er jo helt riktig at det ikke blir flere tradisjonelle sjømenn av det, men vi skaper mange nye og andre typer arbeidsplasser som også er verdifulle for Norge og vår verdiskaping både nå og i fremtiden, slutter Haram.