Gå til innhold
Annonse
- Norsk Industri arbeider nå med ulike aktører fra flere europeiske land, for å stoppe det vi mener er ulovlig subsidiering av spanske verft, sier Lars Gørvell-Dahll til Skipsrevyen. Foto: Gustav-Erik Blaalid.
- Norsk Industri arbeider nå med ulike aktører fra flere europeiske land, for å stoppe det vi mener er ulovlig subsidiering av spanske verft, sier Lars Gørvell-Dahll til Skipsrevyen. Foto: Gustav-Erik Blaalid.

-Vi har satt i gang et arbeid sammen med flere andre aktører fra ulike europeiske nasjoner, og engasjert tunge advokater for å få slutt på det vi anser som ulovlige spanske subsidier av spanske verft, sier Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri til Skipsrevyen.

Annonse

-Vi har før tatt de spanske verftsubsidiene til EU-domstolen og fikk i sommer medhold i at de var ulovlige. I en av sakene måtte investoren til og med tilbakebetale penger. Så har de spanske verftene kommet opp med en ny ordning som de kaller taxlease. Ordningen er sammensatt av fire ulike deler og krever blant annet at det er et spansk selskap som må eie skipet i minst tre år, for å kvalifisere for støtten. Ordningen innebærer at den som bygger skipet kan få tilbake mellom 20-25 prosent av byggekostnadene, opplyser Gørvell-Dahll til Skipsrevyen. 

Sævik bekrefter taxelease for Kystruten

Skipsreder Per Sævik har tidligere bekreftet at Havila og Kystruten vil gjøre bruk av ordningen. To av Kystrutens nye skip skal bygges ved spansk verft. Sævik har samtidig gitt uttrykk for at han ikke forstår hvordan EU kan tillate ulik praksis mellom ulike EU-land.

Ulovlige subsidier?

-Vi mener at ordningen er ulovlig og har satt i gang et nytt arbeid sammen med flere andre aktører fra ulike europeiske land for å få en slutt på de vi mener er ulovlige spanske subsidier av spanske verft, sier Gørvell-Dahll. Den nye ordningen er likevel så finurlig sammensatt at det kreves skarpskodde advokater for å avdekke ulovlighetene i det som skjer, sier Gørvell-Dahll.

 

Annonse