Gå til innhold
Annonse
MS Brage, med plass til 147 passasjerer, vil gå inn på ruten Tromsø - Skjervøy. Den vil starte allerede i mai.
MS Brage, med plass til 147 passasjerer, vil gå inn på ruten Tromsø - Skjervøy. Den vil starte allerede i mai.

Rederiet Norled har vunnet anbudet for hurtigbåtruten Tromsø – Finnsnes – Harstad. Ruten er en av landets største, med rundt 200.000 årlig reisende. Det betyr bestilling av to nye båter.

Annonse

Torghatten Nord, Norled og Boreal leverte alle inn anbud på ruten som sistnevnte har driftet fram til nå. På den ene av rutene, rute 2, skal det hentes inn to nye båter.

Norled var den desidert billigste anbudstilbyderen viser en oversikt. Det var 11 millioner billigere enn Boreal, og 27 millioner billigere enn Torghatten Nord.
I fjor vant rederiet anbudet for rutene Tromsø-Skjervøy og Tromsø-Tennskjær-Lysnes. Det gjelder for to år.

Blant verdens største

- Dette betyr mye for oss, forteller Bjørn Egil Søndenå,  regionsjef hurtigbåt i Norled, overfor Skipsrevyen. De er nå blant verdens største hurtigbåtrederier målt i antallet båter.

- Vi vant anbudet på best pris, og best kvalitet. Men det er likevel en tillitserklæring å få, sier han videre.

Foreløpig er det ikke signert noen kontrakter med Troms Fylkeskommune, og derfor er ikke alle avtaler om bygging av de to nye båtene signert, men Søndenå bekrefter overfor Skipsrevyen at det ligger an til at de skal bygges hos Oma Båtbyggeri.

- Det er både karenstid og klagetid som skal oppfylles før kontrakter kan underskrives forklarer Søndenå.

Ingen krav til hybrid

De nye hurtigbåtene som skal bygges får ikke krav til hybrid teknologi. Årsaken er at det for store avstander på rutene til at det er et reelt alternativ, ifølge Søndenå.

-Denne kontrakten inngår i mest miljøvennlig fartøy. Så her skal båtene drives så miljøvennlig som mulig, med dagens teknologi avslutter han.

Annonse