Nok en pris til Brødrene Aa
Brødrene Aa i Hyen er tildelt nok en pris for sitt arbeid. Tirsdag ble de tildelt Sivaprisen i Trondheim, for å ha gjort en særlig innsats for å bidra til samarbeid og kunnskapsdeling på tvers av geografi, bransjer og tankesett.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Vinneren ble kåret av publikum i salen under Sivakonferansen 2018 i Trondheim. Tre sterke finalister kjempet om prisen, men det var det innovative miljøet i Hyen som trakk det lengste strået.
Brødrene Aa er nok mest kjent for å være det første verftet som satset på bruk av karbonfiber som byggemateriale i hurtiggående fartøy. I dag er de internasjonalt ledende, og en av verdens største hurtigbåtbyggere – uansett byggemateriale. Selskapet har 170 ansatte og hovedproduksjon i Hyen i Gloppen Kommune. I 2018 kjøpte de verftsanlegget Norwegian Marine i Eikefjord for bedre å kunne betjene service- og vedlikeholdsmarkedet.
– Alle finalistene var verdige kandidater til å få prisen. På vegne av Siva vil jeg gratulere Brødrene Aa med prisen. Det var vel fortjent. Det siste året har de gjort en særlig innsats for å bidra til samarbeid og kunnskapsdeling på tvers av geografi, bransjer og tankesett, sier Ulf Hustad som er prosjektleder for prisen.
Stor stas
- Hos Brødrene Aa er man veldig glade for å motta prisen, det sier administrerende direktør Tor Øyvin Aa til Skipsrevyen.
- Dette setter vi veldig stor pris på, og det er veldig hyggelig å bli anerkjent for at vi ligger i front på mange plan, ikke minst det grønne skiftet. Vi har sett at dey å bygge i karbonfiber har sine fordeler inn i det grønne skiftet, fremholder Aa.
Prisen mener han likevel de må dele med gode samarbeidspartnere, og ikke minst kundene. Verftet har vært opptatt å rette utviklingsarbeidet mot å samarbeide med andre aktører, både fagmiljø, forskningsmiljø, det offentlige virkemiddelapparatet og leverandører som er innovative.
- Vi har også hatt gleden av å ha kunder som både er risikovillige og satsningsvillige på nye konsept og løsninger. Det gjør at vårt utviklingsarbeid skjer i tett samarbeid med dem, sier Aa, som trekker frem rederiene The Fjords og Rødne som tenker nytt og offensivt.
- Vi må huske på at deres siste anskaffelser ikke er anbudsbåter, men båter som skal drive i kommersiell drift uten offentlige subsidier. Det er kjempekjekt å se at de lykkes med våre produkter, avslutter han.