Gå til innhold
Narvik Havn vil bygge hurtigbåter som skal drives av hydrogen. Illustrasjon: Narvik Havn
Narvik Havn vil bygge hurtigbåter som skal drives av hydrogen. Illustrasjon: Narvik Havn

Narvik Havn trenger en ny havnebåt som skal være både rask og utslippsfri. Sammen med åtte prosjektpartnere søker de derfor nå om støtte fra Enova for å bygge en av verdens første hydrogendrevne hurtigbåter.

Båten vil bli utstyrt med hydrogenbaserte brenselceller fra TECO 2030, og vil bli bygget ved Grovfjord Mekaniske Verksted (GMV), som er en knapp time fra Narvik med bil.

Når den er ferdig, vil den erstatte en av de dieseldrevne båtene til Narvik Havn. Dette vil føre til at Narvik Havn vil redusere både sitt dieselforbruk og sine CO2-utslipp betydelig.

– En ny, hydrogendrevet havnebåt vil sette Narvik Havn i en unik posisjon, hvor vi reduserer egne utslipp og tar i bruk banebrytende teknologi som vil være viktig for nasjonal og internasjonal skipsfart i årene som kommer, sier Børge Edvardsen Klingan, havnedirektør i Narvik Havn KF i en pressemelding.

– Prosjektet vil både bidra til vekst og utvikling i Narvik og regionen rundt, og vil også være et viktig bidrag til det grønne skiftet. Vi er glade for å kunne gå i front i denne sammenhengen, sier Klingan.

Båten skal etter planen sjøsettes i 2023. Narvik Havn skal hovedsakelig bruke den til havneoppsyn og beredskap, samt til undervisning og opplæring av mannskap.

Målet er at båten skal bli klassifisert som et hurtiggående passasjerfartøy med lang rekkevidde, og at den vil kunne holde en hastighet på 23 knop.