Gå til innhold
Annonse
Fra venstre: Designer Torstein Aa, teknisk sjef Anstein Aa, Sandra Nekkøy i The Fjords, administrerende direktør Rolf Sandvik i The Fjords og administrerende direktør Tor Øivin Aa i Brødrene Aa. Foto: Laila Indrebø.
Fra venstre: Designer Torstein Aa, teknisk sjef Anstein Aa, Sandra Nekkøy i The Fjords, administrerende direktør Rolf Sandvik i The Fjords og administrerende direktør Tor Øivin Aa i Brødrene Aa. Foto: Laila Indrebø.

Skipsrevyen Ship of the Year 2018, ble tildelt MS «Future of The Fjords» og den innovative powerbanken «Power of The Fjords». Nå er jakten på neste års vinner i gang.

Annonse

Våre lesere er ivrige og har allerede levert inn flere gode forslag til kandidater. Prisen skal deles ut under Nor-Shipping i juni 2019. Det betyr at det ikke er noen grunn til å vente på å nominere din kandidat.

Her er noen av tipsene vi har fått inn:

«Color Hybrid»
«Color Hybrid»

MS «Color Hybrid»

Den hybride passasjerfergen, som skal inn i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad, er nevnt av flere som en god kandidat. Den er nå ved Ulstein Verft for ferdigstillelse, og skal leveres i mai 2019. 

Verdens største plug-in hybridferge vil være 160 meter lang, og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer og 430-500 biler.

«Brim Explorer»
«Brim Explorer»

«Brim Explorer»   

Tromsøfirmaet Brim Holding har bestilt, og startet bygging av, den elektriske passasjerkatamaranen «Brim Explorer» hos Maritime Partner i Ålesund. Planlagt levering er i løpet av sommeren 2019. Cruisefarten vil være 8-12 knop, men kunne ha en toppfart tett oppunder 20 knop.

Overbygget på båten er designet av Einar Hareide, mens Halfdan Endresen i Wave Propulsion har designet skroget. I tillegg står Servogear for leveranse av drivlinjen.

MS «Fridtjof Nansen»
MS «Fridtjof Nansen»

MS «Fridtjof Nansen»

Hos Kleven er neste generasjons hurtigruteskip under bygging. MS «Roald Amundsen» er ventet før nyttår, mens MS «Fridtjof Nansen» skal leveres i løpet sommeren 2019. Det hybriddrevne ekspedisjonsskipet skal seile langs norskekysten hele sommeren.

Skipet blir 140 meter langt og får en passasjerkapasitet på 530.

MS «Taupiri»
MS «Taupiri»

MS «Taupiri»

Rederiet Napier på Bømlo driver allerede prosessbåten «Tauranga» , og venter levering av «Taupo» i november. I 2019 er det ventet at Fitjar Mekaniske Verksted skal levere den nye prosessbåten, som skal ha en RSW tankkapasitet på 400 m3.

MS «Trondskjær»
MS «Trondskjær»

MS «Trondskjær»

Hos Stadyard i Måløy er man nå i full gang med å ferdigstille «Trondskjær» som skal leveres til Oddvar Nes AS tidlig på vårparten 2019. Båten er designet av Skipskompetanse og skal fiske torsk, sei, makrell og NVG-sild.

Er du enig i forslagene? Har du selv en favoritt?

Send oss ditt tips på båten du mener skal bli Skipsrevyen Ship of the Year 2019. Kriteriet er at den er bygget i Norge, og leveres i løpet av 2019.

Send ditt tips til: redaksjon@skipsrevyen.no

Juryen i år består av Harald Solberg fra Rederiforbundet, Lars Gørvell-Dahll fra Norsk Industri og Gustav Erik Blaalid fra Skipsrevyen.

Daglig leder i Brødrene Aa, Tor Øyvin Aa
Daglig leder i Brødrene Aa, Tor Øyvin Aa

Gjev pris

Skipsrevyens pris “Ship of the year” som ble innstiftet i 1997 har utviklet seg til å bli en av de mest prestisjefylte og gjeveste prisene i maritim sektor. “Ship of the year” foreslås av Skipsrevyens lesere, og en fagjury foretar den endelige utvelgelsen. Innovasjon er et av hovedkriteriene for juryen.

-Uvurderlig

Administrerende direktør i Brødrene Aa , Tor Øivin Aa, som bygget skipet som i år vant prisen “Ship of the Year” for “Future of the Fjords” har bare et ord for betydningen av prisen:

- Uvurderlig!

-Åpner dører

-”Ship of the year” har utvilsomt åpnet mange dører for oss, sier en annen representant for årets vinner av “Ship of the year”; administrerende direktør Rolf Sandvik, i rederiet The Fjords, som eier og drifter “Future of the Fjords.”

Verft, rederi og designer var til stede da årets pris ble overrakt av Norges Ambassadør til Tyskland, Petter Ølberg under SMM i Hamburg.

Annonse