Da «Nenny Freighter» ble hugget i 2006, hadde den seilt under ti forskjellige navn. Foto: Hentet fra Sjøhstorie

MS «Nenny Freighter» levert fra Langsten Slip & Båtbyggeri

Skipsrevyen nr. 2/3-1972: Stort paragrafskip med særegen skrogform.

I midten av mars kunne rederiet Frithjof Foss Shipping A/S, Oslo, overta sitt andre nybygg fra Langsten Slip & Båtbyggeri A/S, Tomrefjord. Rederiets første skip, MS «Nenny Coaster», har nå vært i fart i ca. 3/4v år og er et parafgrafskip på 199 br.tonn.

Dette andre skipet, MS «Nenny Freighter», vil bli etterfulgt av ytterligere 3 fartøyer, alle søsterskip på 299 br. tonn.

Fakta og historie

1972: Levert som «Nenny Freighter» til Frithjof Foss Shipping A/S, Oslo
1974: Solgt til I/S Oksvald ( Lars Krogh & Co) Oslo
1974: Solgt til Per Håland Jr. A/S, Egersund, nytt navn  «Eger Freighter»
1975: Solgt til Frendo A/S, Minde, Egersund, nytt navn «Frendo Freighter»
1976: Overført til Frendo A/S, Minde, Bergen
1977: Overført til A/S Shipsgaranti Norsk Kredittforsikringselskap( Irano Shipping) Bergen
1979: Solgt til Dream Two Maritime Co Ltd( Euroshipped Management co SA) Limassol, Cypros, nytt navn «Dream Two»
1986: Solgt til P/R Nina ( Olav Rotnes, Oslo) Ålesund , nytt navn «Nina»
1988: Solgt til Simon Møkster, Stavanger, nytt navn «Pirholm»
1988: Innmeldt  NIS  nr 338   JWYP3
1993: Overført til Simon Møkster Shipping A/S, Stavanger
1994: Utmeldt  NIS   LHDU
1994: Ommålt: Brutto: 950 tonn. NET: 391 tonn
1995: Solgt til Sesam Idar Paulsens Rederi , Herøy, Sandnessjøen, nytt navn «Sesam»
1999: Solgt til A/S Roger Jensen Trading Co Ltd., Drammen
2000: Solgt til Naveed Ahmad & Mohammad Rashid Malik, Panama, nytt navn «Power 1»
2002: Solgt til Rana Maqsood Ahmed, Panama, nytt navn  «Rahmat»
2003: Solgt til Saga Shipping & Trading Corp Ltd, Wonsan, Nordkorea, nytt navn «Anjum»
2006: Solgt til Pakistan for opphugging. Ankom Gadani Beach den 31/8-2006
(Kilde: sjohistorie.no)

MS «Nenny Freighter» representerer noe ganske spesielt innen skipsbygging. Rederen ønsket et størst mulig skip under 300 br. tonn, og man tør si at ønsket i høyeste grad ble oppfylt. Med sine 299,4 br. tonn er «Nenny Freighter» hele 1100 tonn dødvekt, et av verdens største i sitt slag. Skipet er konstruert av ingeniørene Lund, Mohr & Gieæver-Enger i Bergen som vel må sies å være spesialister på paragrafskipenes område.

Fartøyets skrogform vises tydelig på vedstående bilde, og man har her lykkes å øke skipets lastevolum ved at skroget er bygget ut med en form for “vinger” på hver side. Det gir dekket en rektangulær form og full bredde-utnyttelse for lukene fra for til akter. Dette er et meget viktig trekk ved skipet fordi man har basert seg på transport av store skipsdeler som krever brede lukeåpninger.

Skipets lengde er 60 m, og bredden er 10,75 m (p.sp.).

Hovedmotoren er en Wichmann, type 5AX, på 1250 HK, mens hjelpemotorene, 2 stk, er på hver 100 HK v/1500 o/min. med aggregateffekt på hver 83 kVA. Skipet er også utstyrt med et havneaggregat.

Styremaskinen er en Tenfjord og det hydrauliske dekksmaskineriet er fra Hydraulik Brattvaag. Det elektroniske utstyret er montert av Ø. Øverland, Molde, og består av bl.a. Decca radar og Simrad ekkolodd, mens kommunikasjonene radioverts utføres ved hjelp av Simrad-utstyr, både vanlig telefoni og VHFon.

MS «Nenny Freighter» lastet første turen sildemel i Kristiansund N for Sharpness i Bristol-kanalen.