Her sjøsettes M/S «Mtwara» ved Bolsønes Verft i Molde. Skipet var bekostet av Norad og gitt som en del av norsk bistand til Tanzania. Foto: Romsdalsmuseet

MS «Mtwara» overlevert i Tanzania

Skipsrevyen nr. 2/1972: Etter 38 døgn i sjøen og fem havneanløp på turen, ankom M/S «Norad», nå M/S «Mtwara», Dar Es Salaam i Tanzania i slutten av mars og ble kort tid etter formelt overlevert den tanzanianske stat. Fartøyet er bygget ved Bolsønes Verft, Molde, og gikk derfra den 17. februar under navnet M/S «Norad» og norsk flagg med Norsk Utviklingshjelp (NORAD) som redere.

Ved en høytidelighet i den tanzanianske havnebyen Mtwara ble så fartøyet overtatt av Tanzanias statlige kystruteselskap, og gudmor var statsminister R. M. Kawawas hustru. Direktør Grønningsæter var med på turen rundt Afrika, påmønstret som messegutt, og han var således verftets representant ved overleveringen.

M/S «Mtwara» var oppkalt etter havnebyen Mtwara i Tanzania. Foto: Romsdalsmuseet

M/S «Mtwara» vil spille en viktig rolle for befolkningen og næringslivet i Tanzania, spesielt langs den lange kyststrekningen  mellom havnebyen Mtwara og hovedstaden Dar Es Salaam. Dette distriktet har en befolkning på vel 1 mill. mennesker og omfatter flere viktige eksporthavner. I lengre perioder under regntiden, som varer i nær fem måneder i året, er nemlig Mtwara og de mindre kystbyene Kilwa og Lindi uten skikkelig veiforbindelse såvel innbyrdes som med hovedstaden. Å anlegge helårsvei langs kysten vil koste nesten 200 mill kr., og kysttrafikk, kombinert med veiforbindelse, er en langt rimeligere løsning på transportproblemene. 

Fartøyets byggeomkostninger er på vel 7 mill. kroner som betales av Norad. Dertil kommer ytterligere ca. en mill. kroner som ytes fra norsk side til anskaffelse av navigasjonsutstyr og fyrlykter til oppmerking av skipsleden. Fem norske offiserer er rekruttert til å føre skipet og drive opplæringsvirksomhet ombord. ‘

La oss formidle endel tekniske spesifikasjoner over dette utviklingsprosjektet som M/S «Mtwara» står for.

Fartøyet er bygget som kombinert laste- og passasjerbåt og er Bolsønes Verfts byggenr. 230. Det har to gjennomgående dekk, uten oppbygget bakk, og all innredning og maskinrom er plassert akterut. Det tar last på tanktoppen over dobbeltbunnen såvel som i mellomdekket og har kjølerom i forre del av underrommet. I forkant av dette har er det en dyptank for flytende last. Passasjerkapasiteten er 150, om enn med relativt enkle bekvemmeligheter. Last tas inn og ut av rommene gjennom en stor luke på aktre del av dekket, mens en mindre luke fører til forre del av lasterommene. Omtrent midt mellom lukene, på babord side, er det en sideport (se bildet), som også omfatter en del av dekket slik at man kan ta last direkte inn på mellomdekket. Til lastebehandlingen er det plassert en bom for løft opp til 5 tonn ved en tripod selvstagende mast forut og en kranbom for inntil 20 tonns løft ved lignende mastekonstruksjon i forkant av overbygningen. M/S «Mtwara« er bygget til klasse i Det Norske Veritas + 1A1 “N” og dødvekttonnasjen er ca. 700 tonn, med bruttotonnasje ca. 600 tonn. Hoveddimensjonene er:

Lengde o, a. 65,5 m
Lengde p. p. 59,00 m
Bredde 11,75 m
Dybde t. h. dekk 3,50 m
Dybde t. sh.dekk 6,40 m
Dypg. sommmer fribord 3,00 m 

Fremdriftsmaskineriet består av en Wichmann totakt dieselmotor type 9 ACAT med ytelse på ca. 1500 HK v/375 o/min., tilkoblet vripropelleranlegg av samme fabrikat. Kalkulert fart er 13,25 knop.  Hjelpemaskineriet omfatter to Volvo Penta/DAE vekselstroms generatoraggregater, hver på 90 kVA. Styremaskinen er en Tenfjord, og det hydrauliske dekksmaskineriet er fra Hydraulik Brattvaag. Dette siste omfatter ankerspill, 2 lossevinsjer, 2 gaier-og 2 toppingvinsjer samt en capstan. 

Navigasjonsutstyfret omfatter bl. a. Robertson auto-pilot, Taiyo radiopeiler, 2 stk. Decca radar, Disa Marinetta livbåtsender og Simrad ekkolodd, mens den eksterne kommunikasjon hovedsaklig opprettes ved hjelp av Simrad radioutstyr. For en gangs skyld nevner vi også SRE-utstyret som | besørges av en Tandberg og Radionette kringkastingsmottaker.

M/S «Mtwara» er satt inn i fart på Øst-Afrika-kysten, og reder er Tanzania Coastal Shipping Line Ltd. Konsulenter har vært ingeniørene Lund, Mohr & Giæver-Enger, Bergen.