Gå til innhold

MS «Frigga Buur» - Nybygg fra Blaalid Slip til Danmark

På prøveturen gjorde «Frigga Buur» bortimot 10 knop. Det som var mest iøyenfallende var imidlertid de fantastiske manøvreringsegenskapene som båten viste, skriver artikkelforfatteren. Bildet viser fartøyet under lossing. 
På prøveturen gjorde «Frigga Buur» bortimot 10 knop. Det som var mest iøyenfallende var imidlertid de fantastiske manøvreringsegenskapene som båten viste, skriver artikkelforfatteren. Bildet viser fartøyet under lossing. 

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver lørdag presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knytte til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.

«Fenja Buur» ble det femte og siste skipet i Buur-serien fra Blaalid Slip på Raudeberg. Fartøyet ble overlevert i 1973. Foto: Blaalid Slip & Mek Verksted
«Fenja Buur» ble det femte og siste skipet i Buur-serien fra Blaalid Slip på Raudeberg. Fartøyet ble overlevert i 1973. Foto: Blaalid Slip & Mek Verksted

Skipsrevyen nr 1, 1971: En revolusjonerende “havets fraktemann” - den første i en serie på seks båter er nå overlevert. Verftet har ordrer på til sammen 12 mill. kr.

Det er sannelig ikke rart at mange har stilt spørsmålet om hva slags båt dette egentlig skulle bli etter hvert som “Frigga Buur” tok form på beddingen til Blaalid Slip  & Mek Verksted på Raudeberg. Var det en ferje? - slepebåt? - eller kanskje en slags lekter? Når så navnet ble kjent, ble man antakelig ikke særlig klokere. “Frigga Buur” klinger liksom ikke helt kjent i norske ører.

Så skulle forbauselsen stige ytterligere da uinnvidde fikk se båten ta sin første prøvetur i sommer. For maken til oppvisning i manøvreringsegenskaper er ikke hverdagskost. Båten kan vel best sammenlignes med en passbåt med to utenbordsmotorer, for med sine to shottel-ror-propeller er det faktisk nettopp det den er - i alle fall i prinsippet.

Men det er ikke bare det som gjør at båten kan betegnes som den mest revolusjonerende på aldri så lenge når det gjelder mindre lastebåter. Rorhuset er plassert foran, skroget er flatbunnet og maskinen akter. Ved dette prinsippet får skipet en maksimal dødvekt med hensyn til tonnasjemålreglene og fribordsloven.

En annen detalj er at de to turbladede Schandiamotorene, hver på 230 HK kan tas rett opp gjennom skorsteinen for overhaling uten at skipet slippsettes. Dette vil få stor betydning ettersom rederiet til enhver tid vil ha en motor i beredskap å sende dit det måtte være behov slik at tidstapet vil være minimalt.

Disponent Søraa ved Blaalid Slip opplyser til Skipsrevyen at Kommandittselskapet Frigga Buur egentlig representeres ved skipsreder Christen Verner, Randers i Danmark, videre at båten er på 149 bruttotonn og hoveddimensjonene: Lengde 33,20 m, bredde 7,5 m, dypg. 3,35 m (i riss).

Gratulasjonsannonse i Skipsrevyen 1/1971.
Gratulasjonsannonse i Skipsrevyen 1/1971.

For lasting og lossing har båten en stor kjørbar kran som går på skinner langs lukekarmene. Krana, som er av dansk fabrikat, har en løftekapasitet på 4 tonn og rekker 4 meter utover rekka. I alt har båten en lasteevne på 350 tonn.

Det hele begynte da det var muligheter for en flerårig kontrakt for transport av spesielle produkter fra den svenske innsjøen Vänern til forskjellige havner i Europa, samt returlast til havner i Vänern. Eksisterende skipstyper kunne av økonomiske grunner ikke løse oppgaven og man valgte å prøve å komme fram til et skip under 150 bruttotonn. Det er forsåvidt en kuriositet at skipet er med spesiell tanke på den minste slusen i kanalen opp til Vänern.

Utover den kontraktsmessige transport vil det bl.a. i vintermånedene være behov for periodisk beskjeftigelse for skipene i fri fart.

“Frigga Buur” ble overlevert i hjembyen Randers, og den neste i serien er planlagt overlevert i november i år. Det er ellers klart at denne serien med spesialbåter betyr en hel del for verftet, og samlet kontraktssum for de 6 båtene beløper seg til ca. 12 millioner kroner. Neste båt i serien står allerede oppspantet og hudet på beddingen, og ordren sikrer arbeid for verftet ut året 1972. å får man regne med at folk nikker mer gjenkjennende til hva som utformer seg på beddingen ved blaalid Slip utover høsten. (Skipsrevyen nr 1/1971)

P.S: «Frigga Buur» eksisterer fortsatt, men har skiftet navn til «Lillian XXI», og seiler under flaggstaten Bahrain. IMO 7113703.

Hoveddata: «Frigga Buur»

Verft: Blaalid Slip & Mek Verksted
Byggeår: 1971
Byggnr.: 24
Rederi: KS Frigga Buur
Nasjonalitet: Danmark
Lengde 33,20 m
Bredde 7,5 m
​Dybde i riss: 3,35 m