Illustrasjonsfoto

Motorveier på sjøen

Kystverket deltar i en arbeidsgruppe for utvikling av et prosjekt kalt Motorways of the Sea (MoS) i Nordsjøen. EU har ambisjoner om å få mer av tungtrafikken som i dag går på veiene over på sjøen. Dette er tenkt gjort blant anna ved å etablere et nettverk av motorveier til sjøs. Innen 2020 er det ventet at veitransporten i EU kommer til å øke med 70 prosent. Det maritime alternativet skal være mer effektivt og miljøvennlig enn transport på land.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

En motorvei til sjøs er definert som en sjørute mellom EUs medlemsstater og/eller naboland

En ny nordlig maritim korridor fra EU-landene langs norskekysten til havner i Barentsregionen, som Murmansk, Kirkenes og Arkangelsk, kan bli viktig for den totale handelen mellom Europa/USA på den ene siden og Russland/Kina på den andre. Olje- og gassaktiviteten i nordområdene kommer alene til å bety store godsvolum som bare kan håndteres av skip. For Russland er den gamle problemstillingen om adgang til verdenshavene en større utfordring enn noen sinne. Samtidig kjemper EU for å hindre dagens vegbaserte transport å øke. Allerede i dag er det lansert restriksjoner. Tyskland har innført vegskatt og det er foreslått vegskatt i hele EU. Uten at mest mulig gods føres sjøvegen og eller på jernbane inn og ut av Europa, kommer trailertransporten bare til å fortsette å vokse. EUs satsing på motorveier til sjøs – Motorways of the Seas – er derfor et viktig virkemiddel.

EU har etablert en støtteordning til infrastruktur knyttet til transeuropeiske transportnettverk (TEN-T). EU gir hvert år støtte til TEN-prosjekter.

I den forbindelse har arbeidsgruppen for Nordsjøen utformet en utlysning etter MoS-prosjekter som kan få støtte fra TEN-midler. Norske myndigheter deltar i dette arbeidet, og vil være med på å vurdere eventuelle prosjekter som berører Norge.

Det understrekes at Norge ikke deltar i TEN-T samarbeidet finansielt, og at infrastrukturtiltak i Norge ikke er støtteberettiget. Det kan likevel være interessant for norske aktører å delta i MoS-prosjekter.