Nils Andreas Stensønes, kontreadmiral og sjef for Sjøforsvaret svarer på spørsmålet: Helge Ingstad - Hva ble gjort? under Haugesundkonferansen Foto: Emil Wenaas Larsen/ Forsvaret

Med Brexit og fregatthavari på menyen

Tirsdag morgen starter den 26. Haugesundkonferansen på Rica Maritim hotell i sildabyen. Med et solid program, skal vi tro arrangøren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

På programmet står blant problemtatikken med Brexit, der den britiske ambassadøren til Norge, Richard Wood kommer for å redergjøre hva som skjer.

«Helge Ingstad»-forliset og etterspillet, skal også gås nærmere i øyesyn med sjefen for sjøforsvaret kontreadmiral Nils Andreas Stensønes og Johan Marius Ly, beredskapsdirektør i Kystverket.

Fremtiden for havene skal det også snakkes om, når Nina Jensen, leder av REV Ocean skal fortelle om hva forsknings- og ekspedisjonsskipet «REV» skal brukes til.

Ambassadør Richard Wood kommer for å informere om fremgangen i Brexit.

- Vi mener selv at det er et solid program vi presenterer, nok en gang, sier Sverre Meling, daglig leder i Maritimt Forum Sunnhordland og Haugalandet til Skipsrevyen.

- Vi synes det er veldig kjekt at vi har fått den britiske ambassadøren til å komme å snakke om Brexit, og forhåpentligvis får en god samtale om proteksjonisme og den problematikken. Dette betyr enormt mye for norsk maritim næring, fortsetter han.

Det ble også klart ganske tidlig etter at KNM «Helge Ingstad» havarerte i Hjeltefjorden utenfor Bergen at det også måtte bli et tema.

Det er et variert og aktuelt program som blir presentert på Haugesundkonferansen, forteller Sverre Meling.

- Da måtte vi snu oss rundt for å få det til, sier Meling. Vi prøver å få på plass diskusjoner om slike hendelser på vår konferanse. Så jeg er veldig spent på den presentasjonen forsvaret og Kystverket vil komme med.

I tillegg skal Den Maritime Opplæringsprisen deles ut av statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen i Næringsdepartementet.

I 2018 vant Egil Ulvan Rederi prisen. De hadde ved utdelingstidspunktet  totalt ni lærlinger og fem dekkskadetter om bord på sine båter, noe som er et vesentlig tall i forhold til flåtestørrelse, skrev juryen i sin begrunnelse.