Gå til innhold
Annonse
Kontreadmiral Nils Andreas Stensønes på Haugesundkonferansen Foto: Helge Martin Markussen
Kontreadmiral Nils Andreas Stensønes på Haugesundkonferansen Foto: Helge Martin Markussen

Haugesundkonferansen: Kontreadmiral Nils Andreas Stensønes avviser kritikken fra Professor Janne Haaland Matlary, som i en kronikk kritiserer Sjøforsvaret for ansvarsfraskrivelse. - Hun begynner i feil ende, sier Stensønes til Skipsrevyen.

Annonse

- Det hadde vært på sin plass med en understrekning fra ledelsens side om at noen er ansvarlig for denne enorme feilen som koster oss alle så mye penger, skriver Matlary i en kronikk i Dagens Næringsliv. Hun er professor ved Forsvarets Høyskole.

- Det personlige ansvar er i ferd med å viskes helt ut i følelser og omsorg for den og de det gjelder, hevder hun videre.

Sjef for sjøforsvaret, kontreadmiral Nils Andreas Stensønes tilbakeviser kritikken, og mener professoren begynner i feil ende.

Professor ved Forsvarets Høyskole, Janne Haaland Matlary kritiserer sjøforsvaret for ansvarfraskrivelse Foto: Kjetil Ree/Wikipedia
Professor ved Forsvarets Høyskole, Janne Haaland Matlary kritiserer sjøforsvaret for ansvarfraskrivelse Foto: Kjetil Ree/Wikipedia

- Det er ikke riktig at ansvar viskes ut. Det ansvaret er klart beskrevet i skipssikkerhetsloven med reders ansvar, som er meg. Driftsansvarlig, som er sjef for marine, og skipssjefens ansvar. Men det å begynne å plassere ansvar før fakta er klarlagt blir galt, sier Stensønes til Skipsrevyen.

Han mener man må vente på havarikommisjonens rapport, og politiets etterforskning før man begynner å plassere ansvar.

- Når politiet er ferdig med sin etterforskning vil de bedømme dette opp mot straffeloven. Så må vi avvente svarene fra Havarikommisjonen før vi har fakta i saken. Vi skal være stolt over at vi lever i en rettsstat hvor slikt ikke plasseres før vi vet fakta.

Ikke flaks, dyktighet

Når ulykken med KNM «Helge Ingstad» først var ute var det ikke flaks, men dyktighet blant mannskapet, som gjorde at ulykken ikke fikk et fatalt utfall, mener Stensønes.

- Det var mest dyktighet blant mannskapet i de berørte seksjonene. De opptrådte veldig bra. Men, det kunne gått verre dersom skadene hadde vært av en annen art eller om folk ikke hadde opptrådt så rasjonelt som de gjorde, sier han.

Stensønes forteller at han har hatt tanker om hva som kunne skjedd, dersom liv hadde gått tapt.

- Ja, jeg har hatt slike tanker. Det hadde vært helt grusomt om vi hadde tapt menneskeliv.

Kollisjonen med tankskipet «Sola TS» førte til en 30 meter lang flenge i siden på KNM «Helge Ingstad Foto: KV «Bergen» / Forsvaret
Kollisjonen med tankskipet «Sola TS» førte til en 30 meter lang flenge i siden på KNM «Helge Ingstad Foto: KV «Bergen» / Forsvaret

Tapt omdømme

Kontreadmiral Stensønes innrømmer at sjøforsvarets omdømme nasjonalt har fått seg en knekk etter ulykken nord for Bergen i november. Blant sine utenlandske kolleger har han derimot møtt mye støtte.

- De uttrykker mye sympati og interesse for det som har skjedd. Men jeg tror ikke omdømmet vil får en varig knekk. Men ulykker skjer, og da får man en omdømmeknekk. Så må vi bare jobbe for å få det omdømmet tilbake.

Alle fortsetter

Samtlige av mannskapet som var om bord i KNM «Helge Ingstad» ulykkesdagen sier de vil fortsette. Stensønes tror måten sjøforsvaret håndterte deres situasjon umiddelbart etter uhellet var avgjørende.

Mannskapet ble da samlet, og avskjermet fra omverdenen en periode, mens de blant annet fikk varslet sine pårørende og snakke med fagpersonell.

- Dette er erfaringer vi har gjort over lengre tid fra internasjonale operasjoner hvor vi har hatt skader og andre ulykker. Der har vi utviklet en metode som handler gradvis eksponering. Det er under ledelse av skipssjefen, slik at det er samme ledelse hvor de bearbeider det de har vært gjennom felles. Denne metodikken har vi veldig gode erfaringer med. Det handler om å “komme seg opp på hesten”, på en veldig kontrollert måte, avslutter Stensønes.

KNM «Helge Ingstad»

  • Klasse Fridtjof Nansen-klassen
  • Verft Navantia, Ferrol Spania
  • Lengde 134 m
  • Bredde 16,8 m
  • Dypgang 7,6 m
  • Framdrift 2 × BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotorer, 1 × GE LM2500 21,5 MW gassturbin
  • Hastighet 26+ knop
  • Bestilt 23. juni 2000
  • Kjølstrekking 28. april 2006
  • Sjøsatt 23. november 2007
  • Forliste 8. november 2018
Annonse