Gå til innhold
Annonse
Yifei Wang, Xingyu Lou og Jonathan Li, synes det er spennende å lære mer om norsk maritim næring. Foto: Andrea Bærland
Yifei Wang, Xingyu Lou og Jonathan Li, synes det er spennende å lære mer om norsk maritim næring. Foto: Andrea Bærland

Det jurdiske fakultet ved Universitetet i Bergen er denne og neste uke vertskap for 20 kinesiske jusstudenter som besøker Bergen for å lære mer om maritim juss og Norge som sjøfartsnasjon. 

Annonse

Studentene er deltakere i Maritime Bergen Law Summer Programme, et samarbeidsprosjekt mellom Norwegian China Law Centre ved juridisk fakultet ved UiB, NHH og Maritime Bergen som i år arrangeres for første gang.

Professor Bjørnar Borvik, leder for Norwegian China Law Center forteller til Skipsrevyen at fakultetet har hatt utveklsingssamarbeidet med kinesiske universiteter i en årrekke, men at det er første gang de har sommerskole for kinesiske studenter. I tillegg til de 20 kineserne er det også en håndfull norske studenter med. – Vi tror det er verdifullt for de norske studentene å høste erfaringer i en mer internasjonal setting, samtidig som det også er fint for de kinesiske studentene å ha noen med seg som kjenner Dragefjellet og Bergen, utdyper Borvik. 

Håpet er at den maritime sommerskolen skal bli et årlig innslag med dobbelt antall kinesiske studenter på kursene. Borvik forteller at de til å begynne med har fått midler fra både akademia og næringslivet til å kjøre programmet i to år.

 

Professor Bjørnar Borvik, leder for China Norway Law Centre ved UiB. Foto: Andrea Bærland
Professor Bjørnar Borvik, leder for China Norway Law Centre ved UiB. Foto: Andrea Bærland

Finner balansen

– Samarbeidet med NHH og Maritime Bergen er verdifult og vi får et tettere forhold til næringslivet. Jeg tror det er viktig i et fag som jussen å ha en god kombinasjon av teori og praksis, sier Borvik og påpeker at programmet studentene skal gjennom er intenst med forelesninger og bedriftsbesøk.

– Etter beste evne har vi prøvd å legge opp programmet etter en fødsel, liv, død-modell. De første dagene har handlet mye om å drive forretning i Norge, skipsfinansiering og skipsregistrering. Neste uke skal vi se mer på drift, ulykker og miljøutslipp, sier Borvik og legger til at det er viktig å finne en balanse, både i antall studenter og antall emner de skal gjennom. – Vi kommer til å ta til oss den feedbacken vi får etter dette programmet, det er viktig for oss å kunne tilby noe mer enn bare helt overfladiske smakebiter. 

Så langt er tilbakemeldingene fra studentene gode. Yifei Wang, som allerede har to mastergrader fra China University of Political Science and Law og Erasmus University Rotterdam, og straks begynner på en doktorgrad er godt fornøyd med opplegget.

– Jeg synes de har lagt det opp på en god måte så langt, og det er spennende å lære mer om den maritime næringen i Norge. Jeg har også fått mye hjelp og tips til doktorgraden min, som har ubemannede fartøy som tema. Der er Norge verdensledene, sier Wang, og legger til at hun også liker seg god i Bergen. – Det er så vakkert med hav, fjell og regn da. Masse regn, jeg har knapt tatt av meg regnjakken. 

Annonse