Spredning av koronaviruset fører til strengere tiltak i Norge. Rederiforbundet har blant annet besluttet å avlyse årets årskonferanse – “Time for Action” som etter planen skulle vært arrangert 31. mars i Oslo. Illustarsjonsfoto: Gerd Altmann/Pixabay.

Maritim næring ruster seg for korona

Maritim næring tar tiltakene som regjeringen har iverksatt på alvor og avlyser samtlige arrangementer. Sjøfartsdirektoratet iverksetter egne tiltak.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Onsdag innførte Helsedirektoratet et forbud, og ikke bare et råd, mot arrangementer med mer enn 500 deltakere i hele landet. Vedtaket gjelder fra 11. mars og foreløpig ut april måned.

- Når det gjelder arrangementer med færre enn 500 deltakere, må arrangører og kommuner gjøre egne risikovurderinger, skriver Helsedirektoratet på sine nettsider.

Etter det Skipsrevyen kjenner til har i tillegg har havnene i Oslo, Stavanger, Bergen, Ålesund og Tromsø innført egne tiltak som tilsier at passasjerer på besøkende cruiseskip ikke får komme i land i disse byene. Bergen kommune var først ute med den tunge avgjørelsen.

“Time for Action” avlyst

Det er flere organisasjoner og forbund i maritim næring som er nødt til å utsette arrangementer på grunn av det innførte forbudet, men også arrangementer med mindre enn 500 deltakere blir utsatt eller kansellet, ,i solidaritet med den norske befolkningen og for å bidra til å redusere smitte. 

Rederiforbundet har besluttet å avlyse årets årskonferanse – “Time for Action” som etter planen skulle vært arrangert 31. mars i Oslo. Det er rundt 400 deltakere som er påmeldt til konferansen. Administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Harald Solberg, mener at hensynet til liv og helse uten tvil må komme først. 

- Våre medlemmer eier og driver store internasjonale selskaper og vi ønsker ikke å bidra til å øke risikoen for smitte av coronavirus.  Det er også viktig at våre medlemsbedrifter bruker sine ressurser på egen drift i en krevende situasjon for vår bransje, sier Solberg. 

Rederiforbundets generalforsamling er fortsatt planlagt avholdt 31. mars, blant annet ved hjelp av digital løsning, mens middagen etter generalforsamlingen er avlyst.

Strengere tiltak

Senest i går ble det kjent at Maritime Bergen også utsetter en rekke arrangmenter i mars og april på ubestemt tid. Daglig leder i Maritime Bergen Siv Vangen-Remøy skriver i en sms til Skipsrevyen at det var en kaotisk dag på jobb i går.

- Vi er av den oppfatning at det er viktig å ta ansvar, vise solidaritet og forståelse for den situasjonene vi befinner oss i. Vi fører egentlig en strengere politikk enn det som anbefalt fra FHI og Bergen kommune. Vi mener at det er bedre å være føre var og heller treffe flere tiltak enn kanskje nødvendig, isteden for å ta noen sjanser og gjøre for lite, forteller hun til Skipsrevyen.

Kanselleringer og utsettelse fører også naturlig nok til økonomiske tap.

- Selvsagt får vi kostnader påført. Dette er er alt fra fem til 30 tusen kroner, i tillegg kommer timer og ymse utgifter.

Følger anbefalinger

I tråd med tydelige råd og anbefalinger fra helsemyndighetene kansellerer/utsetter Norsk Sjømannsforbund alle planlagte arrangement inntil situasjonen med koronaviruset er avklart.

I tillegg har både ledelsen i Sjømannsforbundet og Den norske maskinistforbund besluttet at alle deres ansatte vil jobbe hjemmefra i en tid fremover. Også sjøoffiserforbundet avlyser alt, og har hjemmekontor for sine ansatte

- Alle ansatte er i arbeid som normalt innenfor alminnelig arbeidstid og nås som vanlig på e-post og mobiltelefon, skriver Dnmf på sine nettsider.

Maskinistforbundet avlyser alle fysiske møter, kurs, konferanser og lignende ei perioden fra og med 12. mars til og med 26. mars.

- Det vil bli lagt ut informasjon på våre hjemmesider om avlyste arrangementer,​​ og alle som er påmeldt eller innkalt vil få direkte beskjed, skriver de.

Flere tiltak fra direktoratet

Sjøfartsdirektoratet iverksetter en rekke tiltak for å sikre at de kan gjennomføre samfunnsoppdragene knyttet til sikkerhet til sjøs. Direktoratet vil fremover bruke Skype eller andre digitale kommunikasjonskanaler med sine kunder, og begrenser reisevirksomhet i utlandet til kun å gjelde strengt nødvendig tilsynsaktivitet.

- Innenlands vil vi også begrense tjenestereiser som innebærer bruk av offentlig transport. Tilsynsaktivitet skal i utgangspunktet ikke bli berørt av dette, og det er iverksatt egne tiltak for å sikre at inspektørenes sikkerhet er ivaretatt, skrivr de videre.

Det blir også gjenomført daglige statusmøter morgen og ettermiddag for å ha kontroll på situasjonen. Direktoratets beredskapstelefon vil ut over vanlig arbeidstid kunne hjelpe sjøfolk, rederier og fartøy med operasjonelle utfordringer.

Direktoratet gjør publikum oppmeksom på at eventuell karantene og hjemmekontor for ansatte kan medføre redusert tilgjengelighet, målet deres er å ha så normal drift som mulig.

- Vi håper og tror at tiltakene som nå er satt i verk vil gjøre oss mindre sårbare slik at vi vil kunne levere tjenestene våre, i første rekke knyttet opp mot sikkerhet og andre lovpålagte oppgaver. Vi  vet at situasjonen kan endre seg i både positiv og negativ retning og vi vil gå ut med ny informasjon så snart det er nødvendig. Følg derfor med på vår nettside for oppdatert informasjon, sier fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad.