John Meling snakket om maritim ledelse i Bergen Maritimt Personellforum

- Et skip er ikke et demokrati

- Hovedhensikten med å utøve ledelse er å oppnå resultater gjennom og sammen med andre, sa John Meling, da han nylig holdt sitt foredrag om maritim ledelse under årets sommermøte i Bergen Maritimt Personellforum.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Da gjelder det å være teamorientert og delegerende og sørge for at resultater kan oppnås selv uten lederens tilstedeværelse, sier Meling.

Hva er et skip?

- Et skip er en sofistikert teknologisk arbeidshest, en kompleks arbeidsplass i et krevende marked, et flytende treningssenter og et flytende multikulturelt samfunn, hjem og rekreasjonssted. Moderne skipsledelse må ta høyde for alle disse feltene og konteksten sier mye om en maritim leder av vår tid sin utfordrende rolle, sier Meling.

Skipsledelse opererer også i et marked som svinger, du har ansvar for sikkerhet, kontroll og risiko. Du møter hard konkurranse og må ta høyde for stor team-rotasjon. Hvordan du oppfører deg som leder, særlig toppleder, kan prege et helt skip.

En god leder

- En god leder har god balanse mellom tydelig mål og resultatorientering - for å få jobben gjort og menneskeorientering som grunnlag for støtte og motivasjon som skaper et sundt klima hvor mennesker kan trives å yte sitt beste.Ensidig mål og resultatorientering med lite hensyn til at man leder mennesker, kan nok fungere en stund, men vil etterhvert påvirke yteevne og rotasjon på skipet i negativ retning.

Kommunikasjonsstil er viktig

- Du kan spørre: Er du dum? Har du kjøpt sertifikatet ditt? Eller du kan si: Hva lurer du på? Hvordan kan jeg hjelpe deg? Kommunikasjonsstilen er viktig. Gir du for eksempel ordrer og leder ved hjelp av frykt, blir folk nervøse, usikre og sikkerheten går ned. Også arbeidsklimaet og lojaliteten til lederen.God ledelse forutsetter dermed konstruktiv kommunikasjon og imøtekommenhet, ikke minst for å sikre at risikable situasjoner og forhold rapporteres - og dermed kan håndteres sikkert og godt. Det samme gjelder problemer og konflikter. Hvis du venter med å ta tak i konflikter, kan det hele bare bli verre og verre og alvorligere og alvorligere, som for kreft som ikke blir behandlet tidlig

- Det er også generelt sett viktig å holde øye med folk!

- Dette fordi vi er hele mennesker og yteevne dermed påvirkes av problemer både på jobben og hjemme.  Lange kontrakter og svært lite «landlov» kan dessuten medføre psykiske problemer basert på isolasjon som de man kan utvikle i fengsel.

Generasjonsgap

- Et skip er ikke et demokrati, men må være et hierarki med klare ansvarslinjer. En kaptein har siste ordet og kan til og med overstyre pålegg fra land, dersom sikkerheten settes i fare. Diktatorisk ledelse – «my way or the gang way» fungerer imidlertid ikke i det lange løp i dagens komplekse maritime verden. De senere år er generasjonsgapet mellom «den gamle skolen» og ledere som følger moderne ledelsesprinsipper også blitt tydeligere. Rollemodeller som står for sunne og team-orienterte prinsipper, som nødvendig for å utnytte menneskelige ressurser for å møte dagens krav, synes også å bli mer og mer «inn».   

Kan ledelse læres?

Maritim ledelse har opp gjennom årene i hovedsak blitt lært ved observasjon av overordnede rollemodeller. Gode og dårlige. Ledelse og lederskap har så langt vært underprioritert i skolevesenet, men som følge av endringer i regelverket er dette nå endret i positiv retning. – Positivt er det også at rederier siden 2000, i økende grad lagt vekt på lederopplæring.    

Beste praksis

- For å etablere beste praksis innen maritime ledelse, er det viktig at rederiledelsen er opptatt av å definere ledelse, forankre prinsipper, påse at ledere og offiserer fungere som gode rollemodeller samt følge opp ved å anerkjenne positiv atferd og håndtere «underperformers».  

- Hva “Mor Theresa” sa da hun skulle beskrive en god leder 

- Da hun skulle beskrive god ledelse? - Do you know your people? Do you care about your people? Med dette viser hun at det å kjenne sine underordnede er essensielt for å lykkes som leder, og om man bryr seg og gjør andre gode så vil de også gjøre lederen god. Feedback, støtte,  oppfølging og ærlig evaluering er en viktig del av dette som gjør at folk vil “walk that ekstra mile,”for sin leder.

- Fremtidens sjømann? – vil han kunne omprogrammeres?

Kommentaren falt i forbindelse med diskusjonen om autonome skip. – Jeg tror det vil finnes levende sjømenn i overskuelig fremtid, men vi må være forberedt på betydelige omstillinger fremover, sier Meling. Det som følge av økt dynamikk i forretningsmodeller, økt digitalisering, automatisering og robotisering. Dermed også endrede krav til kompetanse. Ikke minst også knyttet til maritim ledelse. Noen sjømenn kommer til å bli overflødige, men mange vil nok kunne inneha viktige funksjoner i landbaserte stillinger. Det vil kreve stor grad av omstillingsevne, inkludert evne til kompetanseutvikling - og ikke minst endringsledelse.

Parallelt må målet være å drive “Happy Ships.”

I seilskutetiden var et tegn på «Happy Ship» at man sang når skipet ankom havn. På «Unhappy ships» var det motsatt, hvilket viser at maritime ledere nok kan tvinge folk til å jobbe, men ikke til å synge – eller mer presist, til å trives og yte sitt beste. – Happy moderne skip er skip med høy grad av Effektivitet, Velvære og Sikkerhet. Forskning viser nøye sammenheng mellom disse tre faktorene!

Viktige prinsipper for å oppnå “Happy ships” er:

God felles forståelse for mål og oppgaver, god kommunikasjon og grunnleggende tillit etablert gjennom en lederatferd som har god balanse mellom tydelig fokus på mål, og det å få jobben gjort og oppnå resultater på en sikker og effektiv måte ved få mennesker til å yte sitt beste, sa Meling.