Gå til innhold
Annonse
Gunnar Carlson (tv) og Kristian Lundebrekke ser fremover ved Måløy Verft.
Gunnar Carlson (tv) og Kristian Lundebrekke ser fremover ved Måløy Verft.

Alt ligger til rette for ny giv og spennende virksomhet ved Måløy verft. – Vi har kompetansen og clusteret som skal til, og ser fremover. Det sier verftets nye ledelse Gunnar Carlson og Kristian Lundebrekke. 

Annonse

Et skip står på beddingen og blir vedlikeholdt. En annen båt ligger ved kai, da Skipsrevyen besøker det tradisjonsrike Måløy Verft i Deknepollen. Verftet har under prosjektering en 30 meter og 11 meter bred katamaran for bil- og passasjertransport, av eget design. Verkstedet leverer alltid tjenester i forbindelse med reparasjoner og vedlikehold. Det er 12 ansatte ved verftet og Kristian Lundebrekke er nytilsatt verftsleder.

– Vi har evne til å omstille oss og vil utvikle nye produkter, sier Carlson. Han er en av Måløys mest erfarne ledere i maritim sektor og har en finger med i det meste som rører seg i samfunnet av maritim aktivitet.

Nytt regelverk for kompositt-ferger

– Nå er det kompositt som gjelder, Vi støper i form. En av verftets nyeste skip var så stort at åpningen i verftshallen måtte utvides, sier Carlson.  

Da Skipsrevyen ankom var Carlson travelt opptatt i telefonen for å forberede et møte med Sjøfartsdirektoratet verdørende regelverket knyttet til ferger og persontrafikk for kompositt-fartøyer. Det er relativt nytt å benytte dette materialet i ferger og regelverket er ikke helt tilpasset dette. Spesielt gjelder det nå regelverket i forhold til brannsikkerhet og farlig last.

– Vi opplever Sjøfartsdirektoratet som konstruktive og det er i alles interesse å få på plass et godt regelverk, sier Carlson og Lundebrekke.

Har lagt en plan for å lykkes

– Vår fremtid er basert på at vi klarer å ta i bruk det siste av teknologi innenfor kompositt, sier de. Vi har inngått samarbeid med partnere om spennende internasjonale prosjekter og er i full gang med dette samarbeidet.

– Vi har utrolig flinke folk og en unik kompetanse og posisjon i vår teknopoll, eller en veldig bra teknologisk hub om du vil. Dette vil vi utvikle videre, vi driver med produktutvikling og har lagt en egen plan for hvordan vi skal lykkes, forteller de. 

– I dag er vi det mest komplette miljøet innenfor vårt segment – produktutvikling, med testing ved Stadt Towing Tank, og produksjon av plugger og former ved Easyform og bygging av skip ved Måløy Verft.

– Fremtiden er teknologisk drevet, og preges av nye energiløsninger, bedre komfort og ikke minst sikkerhet. Vi utvikler vårt eget design som i dag er i bruk på skip i Nordsjøen. Vårt marked er internasjonalt og vi ser blant annet til Kroatia.

Om flaks og dyktighet

– Du må ha 95 prosent flaks og 5 prosent dyktighet, smiler Carlson, eller omvendt. Kristian Lundebrekke hadde vært ved verftet som nytilsatt leder i tre uker, da Skipsrevyen var på besøk.

– Jeg har allerede lært mye av Gunnar. Blant annet å være ute i driften, og det å drive markedsføring og bygge relasjoner. Vi er en kunnskapsbedrift og det er den posisjonen det er viktig at vi beholder og utvikler videre. For å oppnå dette må vi lære at produksjon og administrasjon jobber tett sammen. Administrasjonen er til for produksjonen og ikke omvendt, påpeker Lundbrekke.