M/S «VOLANTIS»

M/S «VOLANTIS» ble overlevert til Volstad Maritime AS, Ålesund fra Fosen Mek. Verksteder AS 19. mars 2008 som byggenummer 78 fra verftet. Nybygget er et ST 256 L design, og skroget er bygget ved Landskronavarvet. Dette er det andre av de tre skipene som ble bestilt samtidig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det første var «Bibby Topaz» (SR nr. 5/2007). Selv om skipene bygges etter samme design, får de forskjellig utrustning. Samlet pris ble i sin tid oppgitt til ca. 1,4 milliarder kroner.
M/S «VOLANTIS» er innleiet for seks år (pluss opsjoner) til CTC Marine Projects (et datterselskap av DeepOcean ASA) som skal bruke henne på ConocoPhilips Ekofisk Life of Field Seismic testkabel prosjekt. Arbeidet går ut på å installere og legge kabler i et område på 12,6 km som skal utføres i løpet av 16 dager i april. Deretter følger arbeid på Kittiwake, et oppdrag med verdi ca. NOK 60 millioner for DecomOffshore. Her skal arbeid utføres i forbindelse med “decommissioning” av en lastebøye for tankskip.
Skipet skal også utføre ROV oppdrag med 2100kW UT-1 “Ultra Trencher” og en 2000-tonne karusell for fiberoptiske kabler. En kran er på 150t/10m, og hjelpekranen er på 10t/18m.

M/S «VOLANTIS»
Nybygget er spesialdesignet for operasjoner under harde værforhold og har høy manøvreringsdyktighet. Skipet er utstyrt for oppgaver innen trenching av rør med opp til en meters diameter med gravedybde på 2,5 meter på opptil 1500 meters dyp.
Skipet er klasset i DNV til ✠1A1, SF, E0, Dynpos, AUTR, CLEAN, COMF, V3 COMF C3, HELDK, SH og har følgende hoveddata

Lengde o.a. 106,60 m
Lengde b.p.p.
95,40 m
Bredde på spant 22,00 m
Dybde i riss til h.dk 9,60 m
Draft scanatling7,30 m
DWT
ca. 6.555
GT
ca. 7800
NT
ca. 2400
IMO
9399533

Tankkapasitetene er ca. 2300 m3 brennolje, ca. 450 m3 ferskvann og ca. 2670 m3 vannballast.
Maskineri
Fremdriften er dieselelektrisk med fire MaK 9M20C dieselmotorer hver med ytelse på 1530 kW og to CAT 3612 TA motorer hver på 3800 kW. Generatorene fra Scandinavian Electric Systems består av to på 3500 kW og fire på 1450 kW. De to fremdriftspropellene er type Ulstein Aquamaster US 355 P50 CP. SES har også levert motorer til hovedpropellene og frekvensomformere. Motor i nødaggregatet er type Mitsubishi F6B på 275 kW. Skipets fart er ca. 15 knop v/5,5m draft.
For å oppnå best mulig manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med to Kamewa Ulstein tunnel thrustere, en akter og en forut, type TT2800 DPN CP, hver på 2000 kW og to azimuth baugthrustere type TCNS092/62-220 CP, hver på 2200 kW
Trøndelag Isolering har utført isoleringsarbeidene i maskinrommet, og ventilasjonsanlegget er en Novenco leveranse. LC Bygg & Rørentrepenør har stått for sanitærutstyret, og proviant kuldeanlegg er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk.
Clayton Scandinavia har levert kjelutrustning, og pumper er fra Ing. Per Gjerdrum. Alfa Laval og RWO er leverandører av separatorer, mens kompressorer kommer fra Sperre og Atlas Copco. Umas har levert utstyr for peiling av tankene, og Tero Marine har levert reservedels-/vedlikeholdssystem. Pipecon har stått for eksosoppheng, mens Jowa Norge har bidratt med sitt doseringssystem.
Dekk
Hydramarine har levert en AHC offshorekran på 150 tonn med wire på 2000 meter, og hjelpekranen er fra Bergen Group Dreggen. Capstans, ankervinsjer og fortøyningsutstyr er leveranser fra Carral, Italia. LARS systemet fra Odim er installert i styrbord hangar for WROV, mens det i babord hangar skal installeres en OBS-ROV på et senere tidspunkt. TTS Ship Equipment har levert sideporter, og Fossen Shipping har supplert anker og kjetting til nybygget.
Helidekket med diameter 21 meter er tilpasset typene Super Puma A5332L/Sikorsky N92. Vinduer er levert av CC Jensen, Libra Plast har stått for utvendige dører og IMS for vanntette skyvedører. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling med malerarbeidet utført av Premator Scandinavia. Active Cathodic Protection har levert katodisk beskyttelse. Lyskasterne fra Norselight.
Redningsutstyret omfatter to livbåter à 90 personer fra Eide Marine Tech, MOB-båt type Springer MP741 og Viking redningsflåter.

Fosen Mek. Verksted skal videre levere bnr. 79 og 80 til Taubåtkompaniet i april/mai henholdsvis desember (opsjon). Bnr. 77 for Volstad skal leveres i mai.