M/S «FONNES»

Simek A/S i Flekkefjord overleverte snurperen M/S «Fonnes» som byggenummer 104 til A. Gullaksen & Sønner AS, Fonnes 29. desember. Gudmor var Birgit Gullaksen, gift med Malvin Gullaksen som er en av rederne. Prisen for nybygget er ca. 80 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De tre stålseksjonene som utgjør skroget, er bygget ved Maritime Ltd., Gdansk, Polen og ble fraktet på lekter til Flekkefjord. Her ble seksjonene blant annet blåst og malt før monteringen fant sted i den oppvarmede byggehallen. Aluminiumsoverbygget ble bygget ved Simek A/S. Etter sjøsettingen som fant sted 17. november, ble overbygget montert, og skipet ble ferdig utrustet ved kai.

Arrangement
Fartøyet er rederiets første nybygg siden en båt med samme navn ble levert i 1967 fra Karmsund Verft. «Fonnes« er bygget etter NVC 315 design og er en ren ringnotbåt. Designselskapet mener at fornyelsen i ringnotflåten de siste årene har vært med fartøyer som har kombinerte not- og trålkonsesjoner, mens et stort antall båter med kun ringnotkonsesjoner etter hvert trenger fornyelse.

Båtens konstruksjon tar spesielt hensyn til stabilitet, effektivitet og driftsøkonomi. Det følger av dette at sjøegenskapene er gode, og et lavt støynivå ombord er også høyt prioritert. Arrangementet ombord er for øvrig utviklet i samarbeid med rederiet. Fartøyet er bygget med bulbbaug og slankt forskip.

Den største nyvinningen kan sies å være at tankstasjon og kjølesystemet er plassert midtskips under hoveddekk, noe som gir bedre kjøling av fisken og reduserer behovet for rørsystemer.

M/S «Fonnes»
er bygget til klasse i DNV med notasjon @1A1, Fishing Vessel (N). Båten kan seile med ubemannet maskinrom uten å ha klassebetegnelse for dette da fiskebåter ofte seiler uten folk i maskinrommet. Fartøyet tilfredsstiller også Sjøfartsdirektoratets regelverk for Havfiske II og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
57,50 m
Bredde
12,80 m
Dybde i riss til sh.dk
7,80 m
Dypgående lastet
6,54 m
RSW kapasitet
1129 m3

Brennoljetankene har kapasitet for 294 m3, kapasitet for ferskvann er 96 m3 og for vannballast 54 m3.

Karmøy Winch har levert dekksmaskineriet med vinsjer og kraner sammen med de elektro-hydrauliske pumpeaggregatene for drift av utstyret. To snurpevinsjer med 35 tonns trekkraft er montert forut på shelterdekk. Snurpenoten tas ombord på styrbord side med Tristar nothaler og ledes videre til notbingen. Notlegger er også fra Karmøy Winch. En capstan akterut hjelper til med fiskeutstyret samt til fortøyning. Kranen forut på shelterdekk har 14,5 meter arm og løfter fire tonn.

Fiskepumpen er fra Karmøy Winch, og fisken pumpes til avsilingskassen, levert av MMC Tendos AS. Herfra fordeles fisken til RSW-systemet bestående av åtte tanker med kapasitet 850.000 Kcal/h. Her blir fisken oppbevart ved ca. minus 2¡ C. Anlegget er en leveranse fra Teknotherm. Ved kai blir fisken pumpet i land ved hjelp av vacuumpumpeanlegget fra MMC Tendos med kapasitet ca. 150 tonn fisk per time.

Landganger er fra Hydro Marine Aluminium AS og ankerutrustning fra Sotra Marine Produkter. Vinduer og lysventiler, samt utvendige dører er levert av Trinoxx, og vindusviskere er fra Wynn. Tranberg har levert lanterner og Norselight lyskastere og tyfon (Kockum). Malerarbeidene er utført med Sigma malingsprodukter, og katodisk beskyttelse er u

tført av Skarpenord Corrosion. MOB-båten er type Viking GRP 470 med davit fra Ned-Deck Marine. Redningsflåter er også levert av Viking.

Innredning
Fartøyets innredning er arrangert for en besetning på 12 personer med åtte en-manns lugarer og to 2-manns lugarer. Messe og dagrom er på shelterdekk sammen med bysse og proviantrom. Kjølerom er fra Fresvik Produkt AS. Det er spesielt tatt hensyn til at dagrommet skal bli så hjemmekoselig som mulig utstyrt med møbler fra Contract Møbler og TV, video, radio og musikkanlegg.

Innredningen ellers har verftet stått for. Norac innredningspaneler er benyttet på innvendige skott og Danacoustic oppunder dekk. Innredningsdører er levert av Baggerød, og bysseutstyr er fra Beha. Norac, Ringebu har supplert toalettmoduler, mens Jets har hatt leveransen av vakuumtoalett-systemet. De elektriske arbeidene er utført av Flekkefjord Elektro AS, og hovedtavle er produsert av Umas.

Elektronikk
Styrehuset er romslig med kompakt lay-out og med de nødvendige navigasjons- og fiskeletingsinstrumentene ombord. Navigering og fiskeleting foregår forut på en snurper, og alt utstyret er montert i den "L"-formede pulten forut i senter og mot styrbord, samt i taket forut for skipperen. Alt utstyret er dermed innen rekkevidde fra de to skipperstolene fra SAP type Nor-Sap 1500. Brovaktalarm er merke Read PG-1.

Det elektroniske utstyret som er levert av Furuno Norge AS og installert av Flekkefjord Elektro AS, omfatter Furuno FAR-2117 (3cm) radar, FAR-2137S (10cm) radar, to Furuno FCV-1200 ekkolodd, Furuno CSH-73 sonar, FSV-24S sonar, magnetisk kompass fra Bergen Nautik, Furuno CI-68 logg, Simrad gyrokompass, Simrad AP9 Mk3 autopilot, Furuno CP-90 GPS, Telchart T-2025 plotter, Imagenex bow scanner og Furuno FA-100 AIS.

Videre er det kommunikasjonsutstyr som Furuno FS-1570 MF/HF radiostasjon, to Jotron, en Sailor og to Furuno VHF telefoner, Tron 45 SX og 40S nødpeilesendere, SART radar transponder, Mini M Inmarsat, Felcom-15 Inmarsat C og Phontech intercom anlegg. Fartøyet har også et ScanCatch fangstkontrollsystem fra Scanmar AS.

*

Simek A/S skal levere bnr. 109 som er en pelagisk tråler, til Lunar Fishing Co. i mai. Så kommer bnr. 110, en PSV av type UT 755 L i juli. Dette fartøyet bygges for Portosolvo Ltd. Bnr. 112, en AHTS av type UT 712 L, leveres til Farstad Shipping AS i april 2006.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 1/2005