Gå til innhold
«Trønderbas» før det ble bygget shelterdekk. Foto: skisphistorie.net
«Trønderbas» før det ble bygget shelterdekk. Foto: skisphistorie.net

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.

Skipsrevyen nr. 2/1971: M/S «Trønderbas» - Første båt fra Trønderverftet A.S

I slutten av oktober  ble Norges største snurper overlevert fra Trønderverftet til reder Ivan Ulsund, Rørvik. Båten har en lastekapasitet på hele 13 000 hl, hvorav 3000 hl kan lastes i konsumtanker med sirkulasjonskjøling.

Dette er den tidligere hvalbåten «Enern» som rederen i fjor kjøpte fra rederiet Thor Dahl, Sandefjord. Den ble tauet til Trønderverftet i Hommelvik, og vel ett år tok ombyggingen til Norges største snurper. Båten som har fått navnet «Trønderbas», er oppklat etter sin forgjenger som gikk ned i Nordsjøen for vel 2 år siden. Den er i dag rederiets flaggskip, og ombyggingen har kostet nær 8 mill. kroner. Foruten nyervervelsen har rederiet  i drift snurperen «Strømegg» og fraktebåtene «Grinda» og «Cyntia».

Båten har en lengde på 64 m, bredde på 10 m og dybde 6,6 m. Den er også bygget slik at den kan utvides til tråler.

Hovedmaskineriet består av en MWM, dieselmotor, type TBD 500-8 E. 8-sylindret, 4-takts rekkemtor med BBC overlader, 2400 BHK v/500 o/min, tilkoblet det orignale vripropellanlegget fra 1952 av A.M. Liaaen fabrikat.

Hjelpemaskineriet består av 4 stk Detroit Diesel motorer, type 12 V71, hver på 320 HK v/1500 o/min., samt èn Detroit Diesel type 8 V71 på 210 HK v/1500 o/min. Båten er utstyrt med 2 Brunvoll styrepropeller, hydraulisk drevne hver på 250 HK. Snurperens fiskepumpe er en 14 toms fra Karmøy Mek., og snurpevinsjen med 25 tonns trekkraft er fra Brødr. Rogne. Akterut er plassert to HIV 2000, hydrauliske høytrykksvinsjer for trekk opptil 2 tonn.

Innredningen er for 19 mann fordelt på en- og tomannslugarer, to messer, dagrom og sykelugar, alt utført til høyeste standard. Det elektroniske utstyret bør også nevnes. Her finnes havsonar, ekkolodd, radiotelefoni inklusiv VHF, samt Decca radar og Navigator. «Trønderbas» er i det hele en meget moderne og tidsmessig velutstyrt snurper, og rederen Ivan Ulsund sier seg svært fornøyd med resultatet av ombyggingen. Prøvetursfarten var hele 15 knop, og disponent Odd Røkke forteller til Skipsrevyen at da

Fakta og historie

1952: Bygget og overlevert av Moss Verk & Dokk til A/S Odd( A/S Thor Dahl) Sandefjord som «Enern»
1970: Solgt til Ivan Ulsund Rederi , Rørvik,. Nytt navn «Trønderbas»
1971: Ombygget til snurper ved Trøndeverftet
1977: Ommålt: BRT:1.261 t.Net:643 t. Dim:64,43m- 10,08m- 8,22m
1981: Solgt til P/R Alvsvåg( Magne Alvsvåg, Bremnes) Haugesund. Nytt navn «Solvår»
1989: Solgt til K/S Hargun( Jonny Garvik, Lepsøy) Bergen. Nytt navn «Hargtun»
1994: Ommålt: BRT: 1.138 tonn. NET: 407 tonn    /1999. Nytt navn «Vikar I»
2002: Solgt til H. Østervold A/S, Torangsvåg, Bergen
2003: Solgt til Østervold Invest A/S, Torangsvåg, Bergen
2003: Slettet som opphugget 
(Kilde: sjohistorie.no)

«Trønderbas» etter overlevering gikk til Haugesund for siste dokksetting og kontroll, ble gjennomsnittsfarten målt til nær 14,5 knop. Vi minner om at dette var i begynnelsen av november da stormene langs kysten raste på sitt verste.

Besetningen om bord er på 14 mann, skipper er den 27 årige Svein Ulsund, sønn av Ivan Ulsund.