Gå til innhold

Kongsberg skal levere miljøteknologi til Norwind Offshores nye fartøy

Illustrasjon: Kongsberg Maritime
Illustrasjon: Kongsberg Maritime

Det nye sunnmørsrederiet Norwind Offshore får miljøteknologi fra KONGSBERG på sine to nye fartøy for offshore havvind som skal bygges av VARD.

Thruster-teknologi fra Kongsberg Maritime vil bidra til at fartøyene kan operere med minst mulig bruk av energi i langvarige oppdrag offshore.

De to fartøyene designet av VARD er Commissioning Service Operations Vessels (CSOVs), en skipstype rettet spesielt mot oppstart og service innen det voksende markedet for havvind, heter det i en pressemelding.

Maritim innovasjon

En viktig nøkkel for miljøprofilen til de to nybyggene er elektrisk propulsjon med permanent magnet-drevne (PM) thrustere utviklet ved KONGSBERGs anlegg i Ulsteinvik. PM-thrustere bidrar til bedre manøvrering, redusert støy om bord i fartøyet og i sjøen, samt høyere propulsjonseffektivitet. Det siste betyr redusert energiforbruk og lavere miljøutslipp. 

– Vi investerer i denne teknologien i trygg forvissning om at det vil lønne seg på sikt. Driftskostnadene våre blir betraktelig redusert i forhold til om vi hadde installert konvensjonell thrustere og det samme skjer med miljøavtrykket. Det gir oss skip som er konstruert for fremtidige avanserte maritime operasjonen knyttet til offshore havvindparker, sier CEO Svein Leon Aure i Norwind Offshore.

Økende interesse

Dette er den andre kontrakten av denne størrelsen på PM-thrustere til offshore vind-markedet på kort tid for Kongsberg Maritime. Fra før står Rem offshore under bygging hos VARD på kundelisten.

– Begge disse kundene har ambisjoner i havvind-markedet og velger løsninger der miljøhensyn og langsiktig satsing går hånd i hånd. At to rederier på Sunnmøre satser på PM-teknologien er dessuten viktig for vår videre satsing, sier Ottar Ristesund, SVP Sales Propulsion & Engines i Kongsberg Maritime.

Norwind Offshore vil få levert en pakke med to PM hovedpropeller og to PM tunnel thrustere som per nye skip. I tillegg omfatter ordren en swing-up thruster per skip. Det første av de to nye fartøyene av VARD 4 19 design er planlagt levert fra VARD i andre kvartal 2023, det andre i tredje kvartal 2024. Verftet har opsjon på bygging av ytterligere to fartøy av samme design.