Det er flere norske leverandører på den første islandske el-fergen

Islands første el-ferge med norske leverandører

Når Islands første elektriske ferge blir satt i drift om kort tid er det med norsk design. - Et resultat av den gode maritime klyngen vi har i Norge, sier Arne Markussen i Polarkonsult. Fergen en nå under uttesting og vil bli levert fra Crist SA i Polen i løpet av våren​

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Vi kom inn i prosjektet allerede i 2014 da det islandske vegdirektoratet utlyste en konkurranse for design, forteller Markussen i som var prosjektleder for oppdraget til Skipsrevyen.

Men det var ikke noe krav fra islandske myndigheter om at fergen skulle være fullelektrisk da oppdraget ble gitt, det kom inn senere.

- I utgangspunktet var det lagt opp til en hybrid versjon. Årsaken var at nettet på Island, den gangen, ikke var tilstrekkelig for å kunne lade den fullt ut ved de to terminalene. Men vi tok høyde for at teknologien skulle komme på plass underveis senere. Så vi satte av et rom med tilstrekkelig plass til en komplett batteribank, forteller Markussen.

Prosjektleder Arne Markussen i Polarkonsult

Den 70 meter lange fergen har plass til 550 passasjerer og 75 biler.  Fergen har batterier på 3 MWh. Ved spesielt krevende værforhold kan den drives med dieselelektrisk fremdrift for å levere tilstrekkelig kraft.

Støtter Islands bærekraftsmål

ABB har levert integrert kraft- og batterilagringsløsning til den nye el-fergen, som skal ta 3600 turer årlig på den værharde strekningen mellom Landeyjahöfn på fastlandet og Vestmannaøyene. En tur på 13 km, som skal ta rundt 45 minutter.

- ABBs løsninger løser designutfordringer som i utgangspunktet var i konflikt: Den er nå optimalisert for renere drift og minimale klimagassutslipp samtidig som det er tilstrekkelig kraft for å navigere i krevende farvann på en sikker måte, forteller Sigurdur Gretarsson, direktør for marinedivisjonen i Islands kyst- og vegvesen.

Leveransen inkluderer også generatorer, transformatorer, elektriske tavler, energistyringssystem og styringssystem for batterilageret. Fergen kobles til ABB AbilityTM samhandlingssentre, blant annet på Billingstad utenfor Oslo, med fjernovervåking og dataanalyse for fjernsupport, forebyggende vedlikehold osv.

Kjent med Island

Polarkonsult var i forbindelse med prosjektet flere ganger over til Island for å se på forholdene. De kjente også godt til MF «Herjólfur» som ble bygget i 1992, som den nye fergen skal erstatte.

- Vi hadde oppdrag for Simek under bygging av den, og også i forbindelse med ombygginger i senere tid, forteller Markussen. - Så vi var godt kjent både med islandsk infrastruktur og værforhold.

Illustrasjon: Polarkonsult

- Utfordringen med designet av den nye fergen var ikke bare det maskintekniske fortsetter han. Den største utfordringen var bølger, strøm og vind i kombinasjon med grunt vann. Terminalen på fastlandet ligger slik til at det er en trang åpning inn til havnen, samtidig som det er veldig grunt. Dermed måtte de løse utfordringen ved å kunne seile på grunt vann, med store bølger.

Ved røffe værforhold måtte fergen tidligere ta turen til en alternativ, sikker havn. Det økte seilingstiden fra 45 minutter, til nærmere tre timer og forårsaket sjøsyke blant passasjerene.

Den nye fergen vil være i stand til å benytte de planlagte havnene i langt større grad.

Skryter av den maritime klyngen

Arne Markussen er opptatt av å skryte av den maritime klyngen i Norge

- Selv om vi konkurrerer om de samme oppdragene, så bærer alle designerne fruktene av hverandre sitt arbeid. Både med hensyn til designfirma, utstyrsleverandører og verft. Til sammen har vi en kompetanse vi drar veksler på alle sammen. Det er styrken med en slik klynge, fastholder han.

I disse dager jobber Polarkonsult blant annet mye opp mot Russland for å få oppdrag der. Der har man også en viss nytte av at norske designere, som Skipsteknisk, har gått før.

- Ja, vi er dem en takk skyldig avslutter Markussen.