Hydroniq leverer til "National Geographic Endurance"

Ulstein Verft har tildelt en kontrakt til Hydroniq Coolers for leveranse av et skrogintegrert maskinkjølesystem til “National Geographic Endurance” som verftet bygger for Lindblad Expeditions Holdings, Inc.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ekspedisjonsskipet, som er designet av Ulstein, blir det første polarskipet i flåten til Lindblad Expeditions og National Geographic. Lindblad Expeditions Holdings, Inc. er et selskap som tilbyr ekspedisjonsreiser og som samarbeider med National Geographic for å inspirere folk til å utforske og bry seg om planeten. Organisasjonene samarbeider for å lage marine ekspedisjonsprogrammer som skal fremme naturvern og bærekraftig turisme verden over, heter det i en pressemelding.

– Ettersom fartøyet skal reise til noen av verdens mest fjerntliggende og uberørte deler av verden forventer folk at det skal ha en imponerende miljøprofil. Selv om passasjerer ikke kan se systemet vårt, kan de være sikre på at fartøyet vil bli utstyrt med det mest energieffektive sjøvannskjølesystemet i markedet, sier Inge Bøen, administrerende direktør i Hydroniq Coolers.

Hydroniq Coolers – tidligere Sperre Coolers – skal levere selskapets Hydroniq Rack sjøvannskjølingssystem som integreres i skroget under hovedmaskinrommet til polarskipet. Marine kjølesystemer anvendes for å redusere temperaturen til motoren og andre støttesystemer ved hjelp av sjøvann.

– Redusert energiforbruk betyr lavere utslipp og lavere driftskostnader for fartøyet. Når det gjelder vårt Rack kjølesystem er å være miljøbevisst synonymt med å opptre økonomisk ansvarlig, sier Inge Bøen.

Leveres i 2020

Selskapet skal bygge og sammenstille utstyret ved hovedkvarteret i Ålesund. Det marine kjølesystemet for fartøyet – «National Geographic Endurance», som er planlagt levert fra Ulstein Verft i første kvartal 2020 – skal leveres i slutten av april 2019.

Hydroniq Coolers har ikke oppgitt verdien av kontrakten, som inkluderer en opsjon for å levere et tilsvarende system til et identisk ekspedisjonsfartøy som Ulstein Verft bygger for Lindblad Expeditions Holdings, Inc.

Polarskipet «National Geographic Endurance» er designet som den ultimate plattformen for ekspedisjonsreiser med fokus på sikkerhet og komfort, kombinert med innovative bærekraftløsninger for å redusere påvirkningen på miljøet. Et kjennetegn på båten er Ulsteins bakoverlente baugen X-Bow®, som er et design som sørger for unik passasjerkomfort og bedre drivstoffeffektivitet med tilhørende lavere utslipp og miljøpåvirkning.

Skipet vil ha plass til 126 passasjerer i 69 romslige lugarer og suiter, og er designet for at gjestene skal kunne ha nærkontakt med naturmiljøet og være en ultimat plattform for utforskning.

Hydroniq Coolers leverer marine kjøleløsninger til fartøy som opererer innen offshore, shipping, cruise, passasjertransport, fiskeri og oppdrett. Blant selskapets kunder og samarbeidspartnere finner man redere, verft og skipsdesignere. Selskapet er eid er eid av investeringsselskapet SMV Invest AS (tidligere Sperre Mek. Verksted AS).